Steeds meer jonge mensen zetten hun kerstfeest kracht bij met een glas… alcoholvrije wijn. Of een feestelijke spritzer zonder promillage. Jongeren drinken nog steeds, maar doen dat bewuster en vaak zonder alcohol. Volgens onderzoeksbureau GlobalData zien vooral Gen Z’ers – mensen geboren na 1996 – alcoholvrije alternatieven niet als een slappe vervanger, maar als een volwaardig én trendy onderdeel van hun sociale leven. Dat blijkt uit een onderzoek onder 2.000 Britse respondenten, uitgevoerd in augustus van dit jaar.
Volgens retailanalist Charlotte Chilcott van GlobalData komt dit doordat de kwaliteit én de smaak van alcoholvrije drankjes de laatste jaren flink zijn verbeterd. Vooral onder jongeren tussen de 16 en 34 jaar wordt dat gewaardeerd: bijna 60 procent zegt juist om die reden vaker te kiezen voor 0.0-opties. Dat past in een bredere trend waarbij gezondheid, mentaal welzijn en sociale verbondenheid steeds belangrijker worden – ook met een drankje in de hand.

Winkeliers wordt daarom aangeraden om met kerst flink uit te pakken met alcoholvrije alternatieven. Van glühwein zonder kater tot een sprankelende cider zonder roes: wie inspeelt op de behoefte aan bekende smaken in een nieuw jasje, kan rekenen op een groeiend publiek. En als het even kan: zet die fles 0.0 dan niet weg bij de frisdrank, maar presenteer ’m in het kerstschap, compleet met feestelijke glazen en bijpassende cadeaus.
Hoewel alcohol niet volledig uit beeld verdwijnt, ligt er volgens GlobalData juist in de mix van traditioneel en alcoholvrij de grootste kans op een volle winkelwagen tijdens de feestdagen. Oftewel: minder zuipen, méér kopen.
Toch zin in wijn? Bekijk hier dan de beste wijnen onder de 10 euro.


