Vet of niet? Gloednieuw holografisch scherm van 86 inch wil je aandacht bijna  letterlijk vasthouden
Leuk man, zo'n hologram. Is dat nou de toekomst? Beeld: Faytech / Lookingglass.

Vet of niet? Gloednieuw holografisch scherm van 86 inch wil je aandacht bijna letterlijk vasthouden

Een scherm dat mensen in bushokjes, winkelstraten en op beurzen niet alleen even laat kijken, maar écht laat blijven staan: dat is de belofte van het nieuwe 86 inch Hololuminescent Display. Dit ultra-dunne scherm tovert gewone 2D-beelden om tot ruimtelijke, 3D-achtige visuals, zonder dat daar ingewikkelde technologie of 3D-brillen aan te pas komt. Dat schrijft het bedrijf Looking Glass in een aankondiging.

De technologie achter het scherm heet Hololuminescence (we maken er zelf ook geen woordgrap van), en gebruikt een gepatenteerd systeem dat diepte toevoegt aan bestaande video’s. Daarmee wordt het dus mogelijk om een AI-avatar, een pratende mascotte of een paar sneakers driedimensionaal te laten ‘verschijnen’ in de etalage — of in een bushokje. Het draait hier niet om AR-brillen of VR-headsets, maar om een scherm dat er op het eerste gezicht uitziet als een tv, maar veel meer doet.

Volgens de makers is het systeem inzetbaar met bestaande videobestanden, waardoor bedrijven hun bestaande marketingmateriaal niet volledig hoeven te herschrijven of opnieuw te produceren. Het scherm mikt daarmee vooral op merken die aandacht willen trekken zonder dat er eerst iemand een handleiding hoeft te lezen. Of een bril hoeft op te zetten.

De toepassingen zijn breed: van productdemo’s en digitale avatars tot life-size holografische versies van medewerkers of beroemdheden. Op de website zijn onder meer een CGI-beer, een stel schoenen en een AI-presentatrice te bewonderen, allemaal ‘zwevend’ in een scherm. Ook werd al geëxperimenteerd met live 3D-weergave van mensen die direct naast het scherm zaten.

De prijs van het 86 inch model is nog niet bekendgemaakt, maar gezien eerdere, kleinere modellen van Looking Glass, zal het waarschijnlijk niet goedkoop zijn. Al zal dat voor bedrijven die willen opvallen in een zee van schermen misschien bijzaak zijn.