Draadbreuk verdict: het nieuwe logo van Google
Verandering is een groot goed. Het houdt de mens scherp. Altijd maar op die gebaande paden blijven, daar hebben we niets aan. Dan had Eva nooit van de giftige appel gegeten, speelde Louis van Gaal nog altijd tevergeefs 4-4-2 en was Steve Jobs niets meer dan een simpel nerdje geweest.
De mannen en vrouwen van Google houden ook wel van een innovatietje of drie. Jaarlijks introduceert ’s werelds grootste internetbedrijf meerdere initiatieven en producten. Maar ook op het gebied van design gaat het over het algemeen met de tijd mee. Met trots presenteren wij u dan ook: het nieuwe logo van Google!
En die ziet er zo uit:
Google heeft lang nagedacht over dit design. Dat kan niet anders. Volgens The Independent moet het nieuwe logo beter leesbaar zijn. Het verschil met zijn voorganger is duidelijk zichtbaar. De G en de L bleken, vermoedelijk na lang gebruikersonderzoek (#cookies), maar moeilijk leesbaar. En dus heeft Google ze een fractie naar rechts en onder geplaatst. Ook heeft de tweede G een meer blauwe kleur gekregen, naar alle waarschijnlijkheid om vertrouwen uit te stralen.
Mochten jullie – om een volstrekt onduidelijke reden – niet snel het verschil zien tussen het 2013 logo van Google en het 2014 logo: een hobbyist heeft een handig GIF’je gemaakt. Zie hieronder.
Deze wereldschokkende wijziging werd al snel voer voor discussie op de Draadbreuk-redactie. Zelden of nooit waren we het oneens over een onderwerp als deze. De vraag: “Wat vinden jullie stuk voor stuk van het nieuwe design van het Google-logo?” was dan al snel bedacht.
Maar wij hebben een mening over van alles. Die is (vaak) ongezouten en (heel vaak) ongefundeerd. Nu doen we het anders en bellen we een expert. De enige echte Melroy Bisel, designer bij vormgeversbureau CAMO en Spijkermat Infographics uit Amsterdam kan de nodige duiding brengen. Hoe denkt hij over Google’s nieuwe logo?
Wat vind je van het nieuwe logo van Google?
Ik kan er altijd wel om lachen, dat gezever om heul kleine veranderingen in een logo. Alsof de wereld vergaat, wordt er gesproken over de hoge kosten die zo’n restyling met zich mee brengt. Tja, als Google dat wil: laat lekker gaan. Ik vind het storender dat een krant als The Independent daar aandacht aan besteedt. Volgens mij is er genoeg belangrijkers in de wereld gaande.
Ik werd al wakker met het gevoel dat er iets anders was. Soms heb je dat wel eens. Dat er iets groots aan de hand is, maar dat je niet echt precies kunt aanwijzen wat het is. Enfin, toen ik het nieuwe Google-logo zag viel alles op zijn plaats. Dit is significant.
Even was ik stil. Heel stil. Soms merk je gewoon hoe innovatief en slim grote bedrijven kunnen zijn. Hoeveel je daar van kunt leren. Het nieuwe logo van Google is kunst in de meest abstracte vorm. Het deed me trouwens sterk denken aan het nieuwe logo van Amsterdam, maar dit terzijde.
Details zijn mooi. Waarschijnlijk heeft een designer bij Google zich al jaren gestoord aan die scheve uitlijning en in een onbewaakt moment logo.jpg omgeruild voor een rechte versie. Merkt niemand, moet ie gedacht hebben. Maar elke kromme pixel wordt tegenwoordig geanalyseerd. En daar worden dan weer hele blogs over volgeschreven. Ook op Draadbreuk. Details. Mooi.
SPECIAL: Melroy Bisel, lead designer CAMO en Spijkermat Infographics over het nieuwe logo:
Dudes… wat de fuck valt hier nou over te zeggen?
-
Hahahahahha die special, geweldig.
Reacties