Coolblue is officieel begonnen met zijn Black Friday-actie en heeft meer dan 3000 aanbiedingen online gezet. Opmerkelijker dan de kortingen zelf is misschien wel de boodschap van CEO Pieter Zwart. Die uit zich op LinkedIn behoorlijk uitgesproken over de steeds vroegere start van het fenomeen: “De timing is kut.” En ja, dat zegt hij letterlijk. Uiteraard met zijn bekende glimlach erbij.
Wij moeten eerlijk zeggen: Black Friday zelf vinden we behoorlijk irritant. Het jaarlijkse kortingenbombardement werkt vooral megalomaan koopgedrag in de hand, waarbij mensen in de rij staan voor een airfryer die ze vorige week nog niet nodig vonden. De hysterie rond deze uit Amerika overgewaaide kortingsweek voelt vooral als een opgefokte prijscircusshow waar we collectief in meegesleurd worden.
Briljante marketing
Maar laten we eerlijk zijn: de marketing van Pieter Zwart is dan wél weer briljant. Door met een ongebruikelijk eerlijke en rauwe boodschap naar buiten te komen, haalt hij niet alleen het nieuws, maar positioneert Coolblue ook als het merk dat wél durft te zeggen wat iedereen denkt. En ja hoor – ondanks ons gemopper klikten we na zijn post toch even door naar die 3000 aanbiedingen. Precies zoals bedoeld.
Coolblue pakt dit jaar weer uit met stevige kortingen op laptops, tv’s, smartphones en huishoudelijke apparaten. De deals worden verspreid over meerdere dagen en voortdurend aangevuld. Black Friday zelf is pas op 29 november, maar bij Coolblue (en talloze andere winkels) is het koopfeest nu al in volle gang.
De reacties op LinkedIn zijn verdeeld. Sommigen vinden het grappig en verfrissend dat een CEO zo spreekt, anderen vinden het niet passen bij een professioneel merk. Maar zeg nou zelf: je weet wél weer precies wie Coolblue is – en dat is ook wat waard.


