Zonnepanelen, elektrische laadpalen en nu energie: Coolblue verkoopt alles
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Zonnepanelen, elektrische laadpalen en nu energie: Coolblue verkoopt alles

Zonnepanelen, elektrische laadpalen en nu energie: Coolblue verkoopt alles
Afdeling Commercie

Gekke trend in gadget retailland: de overstap naar de verkoop van energiezaken als zonnepanelen en elektrische laadpalen. Waarom is dat?

Opvallend nieuwsbericht: Coolblue gaat naast zonnepanelen en elektrische laadpalen ook groene energie verkopen. De webwinkel wordt daarmee een concurrent van de Eneco’s en Essents van deze wereld.

Nu vonden wij tot voor kort dit soort nieuws weinig interessant, maar sinds we zelf huizen bezitten en de daarbijbehorende suffe rompslomp van energierekeningen, isolatiematerialen en tochtige kruipruimtes welhaast verplicht moeten doorworstelen, zijn we ons er toch maar een beetje in gaan verdiepen.

Conclusie: het is een onoverzichtelijke schijtbende, die hele energietoestand.

Geen idee wat je moet kopen, waarom de stroom van X beter is dan die van Y en of groene stroom nu daadwerkelijk groene stroom is. Dubieus gehandel in allerlei certificaten zorgt ervoor dat een bedrijf kan zeggen dat het groene energie verkoopt, maar dit helemaal niet produceert – het haalt het slechts uit Duitsland of Denemarken of waardanook.

Lokale energie lijkt de essentie, zoals in onderstaande video gebeurt. De betreffende energieleverancier Huismerk Energie is overigens inmiddels overgenomen door Greenchoice.

Gelukkig is/was Huismerk Energie niet de enige die lokale energie produceert. Ook bekende spelers als VandeBron en Vattenfall zijn volop bezig met groene energie uit windmolens en zonnepanelen. Sterker nog: iedere energieleverancier pretendeert tegenwoordig dat zoveel mogelijk te doen. Allemaal mooi, dus.

Goed, terug naar Coolblue. Waarom gaat het bedrijf energie verkopen? Een lang interview met Pieter Zwart, guru en ‘beginbaas’ van Coolblue met De Volkskrant biedt soelaas.

Volgens Zwart is het een hele logische stap van het verkopen van energiebesparende producten naar het verkopen van energie. “Wat wij bieden is een geïntegreerde keten: wij geven je inzicht in je energieverbruik, én we helpen je concreet om dat terug te brengen, én we geven daarbij fikse kortingen. Dus niet alleen de tip om een slimme thermostaat te installeren of een energiezuinige wasdroger aan te schaffen; nee, we verkopen die ook, komen hem installeren, stellen hem in.”

Pieter Zwartj leest weliswaar het van een autocue, maar dit reclame annex uitlegvideootje is best aardig.

Dat is, volgens Zwart, een groot verschil met andere spelers en daar heeft hij wel een punt. Een speler die álles voor je regelt is prettig. Dan zal die speler ongetwijfeld een stukje duurder zijn – CoolBlue staat nou niet per se bekend om zijn lage prijzen – maar de totaaloplossing biedt minder gedoe en vooral daadwerkelijk effectieve besparing.
Zwart tegenover de Volkskrant: “We zijn twee jaar geleden begonnen met het installeren van zonnepanelen, en duizenden klanten zijn daar rammend enthousiast over. Sinds kort installeren we ook laadpalen voor elektrische auto’s. Dit is een logische volgende stap: we helpen je om energie te genereren, het verbruik terug te dringen, en verzorgen nu ook de integratie op de energienetwerken. Dat is uniek.”

En het mooie: al deze stroom komt gewoon uit Nederland. Nu maar hopen dat Zwart ook iets gaat bedenken tegen tochtige kruimruimtes. Want het aantal isolatiespecialisten op de markt is schier oneindig. Bijna net zo onoverzichtelijk als… de Energiebusiness.

Comments

Volgend artikel

Dit is het meest recente artikel