Netflix vierde vorige maand zijn eerste verjaardag in Nederland. In de nacht van 11 op 12 september begon de opmars van de streamingdienst voor ons, Hollandse kijkers. Het is verbazingwekkend hoe de Amerikaanse aanbieder in zes maanden is gegroeid van een hip early adopter-dingetje naar een belangrijke speler op de markt die volgens schattingen al een miljoen mensen aan de buis gekluisterd houdt. Draabreuk’s Paul was vanaf dag een lid en analyseert de opkomst van Netflix en de veranderingen die het teweeg heeft gebracht in het Nederlandse televisie-landschap.
Wij Nederlanders zijn gek op het all you can eat-concept. Onbeperkt sliptongetjes en spareribs bij Van Der Valk, je tot de nok toe volstoppen met sushi. Later gingen we dat ook doen met muziek, toen Spotify in ons land beschikbaar werd. En een jaar geleden kregen we Netflix voor de kiezen geworpen. De naam van de streamdienst gonsde al een tijd rond. In de Verenigde Staten nam Netflix al het grootste deel van het dataverbruik in beslag: als er zoveel mensen aldaar enthousiast zouden zijn, moest dat voor ons Nederlanders natuurlijk ook wel gelden. We zijn nu dik een jaar bezig en inderdaad: het kijken naar series en films op momenten dat het ons uitkomt voor een vast bedrag per maand is ongekend populair.
De reserves zijn omgeslagen naar pure liefde
Eerlijk is eerlijk: wij zagen op dag één zeker de kracht van Netflix, maar hadden ook enige reserves. Netflix was namelijk geen Spotify. Je kon niet echt alles kijken wat je wilde. Het aanbod was beperkt, zij het uitdijend. “Veel nieuwe, maar ook oude films ontbreken. En daarin schuilt uiteindelijk of het een succes gaat worden of niet. Wanneer je 7,99 euro per maand betaalt, moet je natuurlijk wel echt kunnen zien wat je wilt zien”, schreven we rond de lancering van de streamdienst.
Bij Draadbreuk proberen we veel nieuwe abonnementsdiensten uit. We spelen ermee, trachten de toegevoegde waarde te doorgronden en schatten in wat de toekomst ervan is. Vaak doen we dat een maandje en zeggen we ons abonnement daarna op. Door naar het volgende. Bij Netflix niet: we zijn lid gebleven en maken er nog steeds onwijs veel gebruik van. En wij niet alleen, want als je schattingen moet geloven (Netflix doet zelf geen uitspraken over Nederlandse abonnees) heeft de dienst nu ongeveer een miljoen leden die maandelijks acht of negen euro (ligt aan het moment dat ze zijn ingestapt) betalen.
Netflix heeft de early adopters-fase overgeslagen
Eén miljoen leden, dat is absurd hoog voor een bedrijf dat pas een jaar in Nederland bezig is. Het lijkt erop dat Netflix de hele early adopters-fase in Nederland heeft overgeslagen. Kijk maar eens om je heen: als je een beetje van technologie houdt en voorop loopt in trends, ben je vaak heel lang de enige uit je omgeving die een bepaalde dienst, website of app gebruikt. En als iedereen het dan na een paar jaar ook heeft, kun je lekker zeggen dat je er véél eerder mee was. Bij Netflix niet: dat heeft je hele vriendengroep al maanden. Sta je bij de koffieautomaat op je werk, kun je het zonder moeite hebben over die ene scène van Fargo of House Of Cards. Bijna iedereen heeft ‘m ook gezien.
Hoe heeft Netflix het voor elkaar gekregen in deze korte tijd zo’n klantenbestand op te bouwen? Daar zijn natuurlijk wel een aantal redenen voor aan te wijzen. Allereerst is de streamdienst niet vies van reclame-uitingen. Het afgelopen jaar zijn we natuurlijk doodgegooid met advertenties: op tv, via YouTube en op een flinke schare andere sites. Tja, marketing is nu eenmaal de kortste weg naar een grote doelgroep, maar we moeten de kracht van de werking zelf ook niet onderschatten.
Applaus voor de contentmeesters
Waar we in het begin flink twijfelden aan het aanbod van Netflix, blijkt de streamdienst met een paar handige zetten ons al een jaar lang aan de buis gekluisterd te houden. Natuurlijk is er het alom geroemde aanbevelingsysteem, waarmee het bedrijf op basis van je eerder gekeken films en series uitermate goed kan inschatten wat je nog meer wilt zien. Daar lees je overigens alles over in deze longread van The Huffington Post.
Maar waar wij nog warmer van worden, is de slimheid waarbij Netflix zijn content bij ons onder de neus wrijft: heel gefaseerd. Er wordt niet jaarlijks op een moment een bak met films en series over je leeggegooid, maar dagelijks druppelen de nieuwe dingen binnen. Bij de start van de streamingdienst hadden wij heel elitair een verlanglijstje gemaakt van content die we misten. Goed, we hadden Dexter, House Of Cards en Homeland, maar wilden ook Breaking Bad: de beste serie van dat moment. We hadden amper twee maanden later de eerste series nog niet eens tot halverwege afgewerkt, toen de serie rond Walter White ineens te kijken viel. En daarbij bleef het niet, want wekelijks werden er weer nieuwe toffe dingen toegevoegd. Het tweede seizoen van House Of Cards. Fargo. En nu weer Deadwood. Op die manier heb je iedere keer genoeg reden om je abonnement te behouden. Daarbij werkt het ook de andere kant op: te veel content aanbieden zorgt ervoor dat gebruikers het gevoel krijgen dat ze niet alles halen uit hun abonnement. Het overzicht is weg en mensen zeggen op. Netflix houdt dat juist door deze manier van werken altijd op het juiste peil.
We doen het lekker zelf!
We noemden House Of Cards al even: een van de hoog aangeschreven series die Netflix zelf produceert. Sinds de streamdienst zelf op de stoel van producent is gaan zitten, biedt het zijn gebruikers unieke programma’s waarvoor je abonnee moet zijn om ze te kunnen bekijken (piraterij even daargelaten). En wat zo briljant is: bijna alle series zijn kneitergoed. Orange Is The New Black, Lilyhammer, het nieuwe seizoen van de Amerikaanse The Killing en vooral Fargo: we hebben heel wat nachtelijke uurtjes de ene na de andere aflevering opgezet omdat we er middenin zaten. Dat kon doordat Netflix meteen een heel seizoen online zette. Binnenkort begint het bedrijf ook met de productie van films. Een contract met Adam Sandler voor vier blockbusters is al getekend. Daarvoor passen we even, maar de ambitie van Netflix wordt er wel duidelijk door: niet alleen precies genoeg aanbieden, maar ook nog eens exclusief en verschrikkelijk goed. Dan ben je een concurrent voor iedere televisiezender.
De vaderlandse televisiewereld is in paniek
En dat hebben de concurrenten ook goed door. Netflix is bezig even de hele vaderlandse televisiewereld op zijn kop te gooien. Daarvoor lagen de mogelijkheden natuurlijk er al langer. Sinds een aantal jaar heeft het gros van Nederland een smart-tv in huis. Daar deed overigens niemand wat mee, want die dingen waren bokke-irritant om te gebruiken. Langzaam, verschrikkelijk gebruiksonvriendelijk en content waar je niks mee kon. Totdat Netflix kwam (en UitzendingGemist) en je opeens profijt had van je internetverbinding op je grote flatscreen. Tegenwoordig raden wij van Draadbreuk mensen die een nieuwe tv willen kopen altijd drie dingen aan: zorg dat de beeldkwaliteit goed is, neem er een met wifi-verbinding en kijk in godsnaam of ze een app voor Netflix hebben. Zelf kunnen bepalen wat je wanneer gaat kijken, dat maakt het leven gewoon een stuk aangenamer.
Niet heel lang nadat Netflix naar Nederland kwam hadden de Nederlandse publieke en commerciële omroepen al door dat streamen een groot gevaar vormde voor hun ouderwetse manier van televisie aanbieden. Vorig jaar november sloegen ze de handen ineen en kondigden ze NLziet aan: een platform waar je voor 7,95 euro programma’s kunt terugkijken. Dat loopt inmiddels, zij het niet goed. Te weinig abonnees, te veel oud denken. Programma’s niet aanbieden, omdat je ze voor je eigen kanaal wilt bewaren: dat werk. Toch zegt het al veel dat de zenders bezig zijn met streaming. Bijna niks zo conservatief als de televisiewereld, maar iedereen heeft in de gaten dat het Netflix-model de toekomst wordt.
Ook HBO gaat voor streaming
Ook bij betaalzender HBO zien ze dat. Daar hebben ze net aangekondigd volgend jaar met een internet-only-systeem te komen. Nu heb je nog een tv-abonnement nodig, maar daar komt dus verandering in. “We moeten alle barrières verwijderen voor wie naar HBO wil kijken”, stelde topman Plepler afgelopen week. En dus gaan ze de concurrentie aan met Netflix. Dat kunnen ze overigens in theorie ook. De zender heeft een flinke catalogus met briljante televisieseries zoals The Sopranos, The Wire, Six Feet Under en Game Of Thrones. Gooi daar een paar films bij en je hebt een goed alternatief voor Netflix.
Het einde van televisie zoals we het kennen?
Of moeten we het anders zien? De grote reden waarom HBO dit doet, is omdat er in de Verenigde Staten alleen al tien miljoen mensen zijn met een breedband-internetverbining, maar zonder televisie-abonnement. Hoewel de prijzen die HBO gaat hanteren nog niet bekend zijn, ziet het ernaar uit dat een combinatie van Netflix en HBO goedkoper wordt dan wat je maandelijks moet betalen om normale tv te kunnen ontvangen. Kijk, dan wordt de keuze om in een keer helemaal aan de stream te gaan natuurlijk wel heel interessant. Stel je voor: je hebt de twee streamdiensten, pakt UitzendingGemist erbij en kijkt sport via de NOS-app, welke reden heb je dan nog om nog een normaal televisie-abonnement te nemen? Het is de schrik voor de bestaande reguliere zenders, maar wellicht een zegen voor ons, gebruiker. Nee, dan laten we GTST met liefde dagelijks schieten.
De televisiewereld staat momenteel op zijn kop, er zijn grote veranderingen op komst. De manier van series, programma’s en films consumeren is in één jaar tijd enorm veranderd en dat gaat nog wel even zo door. Daar mogen we Netflix enorm voor bedanken.
Ik heb nu netflix en HBO go (gratis bij een veel te duur abbonement bij kpn). Gebruik netflix best veel, HBO go nauwelijks. Netflix wel. Mis nog een paar kleine dingen, maar me abonnement opzeggen, niet voor 2020