Het Zweedse merk Sproud introduceert een nieuwe variant van zijn populaire erwtendrank: Barista ZERO. Deze nieuwe plantaardige melk bevat geen suiker, maar zou volgens de fabrikant nog steeds dezelfde schuimkwaliteiten en smaak bieden als de originele Barista-lijn. Dat meldt het bedrijf in een persbericht.
Sproud kondigde Barista ZERO eind vorig jaar al aan op het European Coffee Symposium in Berlijn, waar het ook fungeerde als exclusieve leverancier van plantaardige melk. De introductie volgt kort op het nieuws dat de Britse presentatrice en ondernemer Maya Jama is ingestapt als mede-eigenaar en investeerder in het bedrijf.

Barista ZERO is vooral gericht op professionele barista’s én thuisgebruikers die hun latte art niet willen opofferen voor een gezondere keuze. Dankzij een aangepaste receptuur schuimt de drank nog steeds stevig genoeg voor cappuccino’s en andere koffiespecialiteiten, maar dan zonder suiker of kunstmatige zoetstoffen. Zoals gebruikelijk bij Sproud is de basis van de drank gele spliterwten – goed voor dubbel zoveel eiwit als haverdrank, aldus het merk zelf.
Met deze lancering wil Sproud zich blijven positioneren als ‘best-in-class’ op het gebied van gezondheid, smaak en klimaatimpact. Het merk is al langer een geliefde keuze in koffieketens als Joe & The Juice en mikt met Barista ZERO op een groeiende groep consumenten die bewust zuivel én suiker willen vermijden.
Of de Nederlandse koffiedrinker ook echt warmloopt voor deze zero-versie zonder suiker, moet natuurlijk nog blijken. Maar de timing – net voor het koffiefestival in Amsterdam – lijkt in elk geval goed gekozen.