Close-up van een bolletje vanille-ijs in een glazen schaaltje, rijkelijk overgoten met amberkleurige hot honey waarin stukjes rode chilipeper zichtbaar zijn. De saus druipt over het ijs, met een warme, onscherpe achtergrond die de smaken benadrukt.
Hmm. Ik weet niet of ik dit lekker vind...

Gooi jij al hot honey over je pizza? Deze pittige trend verovert de wereld

Heb jij wel eens een druppeltje honing met chilipeper over je pizza, kip of – hou je vast – je ijs gesprenkeld? Dan ben je niet alleen. Hot honey is wereldwijd aan een opmars bezig en volgens marktonderzoeker GlobalData is dit dé smaaktrend van 2025. De zoet-pikante saus verovert menu’s van fastfoodketens, supermarktschappen én onze smaakpapillen.

Ooit begonnen als Braziliaans keukenexperiment, is hot honey nu big business. En dat is geen toeval: jongere generaties willen ‘authentiek’, ‘nieuw’ en vooral ‘lekker anders’. GlobalData analyseerde via hun Ai Palette-platform maar liefst 61 miljard (!) datapunten van social media, e-commerce en restaurantmenu’s en zag het gebruik van hot honey in snacks, sauzen en kant-en-klaarmaaltijden exploderen.

In de Verenigde Staten is het al mainstream: van chicken wings tot cocktails, hot honey zit overal op. Ook in het VK, Australië en Singapore is de smaakmaker bezig aan een flinke opmars. Vooral in snacks als chips, notenmixen en crackers, en in ready-to-eat maaltijden zoals diepvriespizza’s en vleesvervangers, blijkt de combinatie van zoet en pittig onweerstaanbaar.

Wat maakt het zo populair? Volgens GlobalData-analist Mark Jephcott is het simpel: “Hot honey’s succes komt door het gebruik van eenvoudige, verse ingrediënten en de intense smaakbeleving.” Dat sluit aan bij hun onderzoek waaruit blijkt dat gemak, natuurlijke ingrediënten en spannende smaken voor veel consumenten essentieel zijn bij hun aankoopbeslissing.

Oftewel: hot honey is geen tijdelijke hype, maar een blijvertje in de keuken én op het bord. Dus de volgende keer dat je je pizza wat extra pit wilt geven – je weet wat je moet doen.