Tof! EA heeft 23 patenten vrijgegeven voor technologieën die de spelervaring verbeteren voor mensen met een beperking. Zes van deze patenten richten zich specifiek op spraak- en audiotechnologie. Denk hierbij aan spraakherkenning die rekening houdt met accenten en spraakstoornissen, software die tekst omzet in spraak met behoud van emotie, en technologie die de stem van een speler kan nabootsen met minimale input.
Daarnaast heeft EA een plug-in uitgebracht voor Unreal Engine 5 die de lichtflitsgevoeligheidsanalyse-tool IRIS integreert. Deze tool, die vorig jaar al gratis beschikbaar werd gesteld, helpt ontwikkelaars om scènes te identificeren die mogelijk problemen kunnen veroorzaken voor spelers met epilepsie.
“We geloven dat videogames voor iedereen toegankelijk moeten zijn”, aldus Kerry Hopkins, SVP Global Affairs bij EA. “Door onze technologie beschikbaar te stellen, blijven we werken aan het verbeteren van de toegankelijkheid en inclusiviteit voor spelers over de hele wereld.”
Met deze 23 nieuwe patenten heeft EA het totale aantal vrijgegeven patenten sinds 2021 meer dan verdubbeld. De technologieën kunnen onder andere worden gebruikt om de game-ervaring te verbeteren voor spelers met spraakstoornissen. Ze zorgen ervoor dat de spraak van deze spelers beter wordt herkend en natuurlijker klinkt in de game.
EA heeft al langer aandacht voor toegankelijkheid. Zo bracht het bedrijf eerder al Fonttik uit, een tool die de leesbaarheid van tekst in games analyseert. Ook het populaire ‘Ping-systeem’ in Apex Legends™, waarmee spelers non-verbaal kunnen communiceren, is ontwikkeld met toegankelijkheid in gedachten.