Jongeren tussen de 16 en 29 jaar laten zich minder snel verleiden tot de nieuwste iPhone of Galaxy dan fabrikanten misschien hopen. Bijna de helft van hen gebruikt zijn telefoon langer dan 2,5 jaar voordat er een nieuw toestel komt. Slechts een kwart wisselt trouw elke twee jaar van smartphone. Dat blijkt uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise.
De grootste reden om toch een nieuwe telefoon te kopen is geen glimmend design of slimme AI-functie, maar simpelweg een accu die niet meer meekan. Meer dan 73 procent van de Gen Z’ers noemt een slecht werkende batterij als reden om de portemonnee te trekken. Een kwart daarvan zegt al na twee jaar over te stappen vanwege dit probleem. Ook traagheid (55,8 procent) en een kapot toestel (53,8 procent) zijn stevige dealbreakers.
Toch trekken veel jongeren de gebruiksduur langer door dan fabrikanten zouden willen. Zelfs als hun telefoon traag wordt, wacht 51,6 procent nog tot na de 2,5 jaar voordat er een vervanger komt. Designtrucjes of extra snufjes lijken nauwelijks indruk te maken: minder dan 18 procent vindt een nieuw uiterlijk reden genoeg voor een upgrade, en nieuwe functies scoren nog lager met slechts 11,8 procent.
Volgens Pricewise-expert Bram Cornelisse wijst dit alles op een groeiend bewustzijn bij jongeren. “Technische mankementen, een snel verslechterende batterij en tragere prestaties wegen zwaarder dan uiterlijk of de nieuwste functies. Gen Z kiest dus vooral uit noodzaak voor een nieuw toestel, en niet uit luxe of hebberigheid.”
Voor smartphonefabrikanten die elk jaar een nieuw vlaggenschip in de markt zetten, is dit misschien een zure boodschap: Gen Z lijkt vooral te wachten tot hun huidige toestel écht op is, en niet tot de marketingafdeling weer een nieuwe kleur heeft bedacht.