Nederlanders hebben in het tweede kwartaal van 2025 samen meer dan 719 miljoen gigabyte aan mobiele data verstookt. Dat is ruim 16% meer dan in het kwartaal ervoor. Een flinke sprong, die we volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor het laatst zagen in het tweede kwartaal van 2023. Toen ging het zelfs om een stijging van 20%. De cijfers komen uit de nieuwste Telecommonitor, die deze maand werd gepubliceerd.
Dat we steeds meer data gebruiken is niet nieuw, maar deze groei is opvallend. De trend: elke drie jaar verdubbelt het verbruik. Niet gek natuurlijk, met TikTok, YouTube, Netflix en al dat eindeloze scrollen op zakformaat. Tegelijkertijd pakken steeds meer mensen een mobiel abonnement bij een zogenaamde MVNO – dat zijn providers zonder eigen netwerk, zoals Simpel of Youfone.
Die groep groeide naar 5,38 miljoen actieve simkaarten. Daarmee pakken MVNO’s nu zo’n 20 tot 25% van de markt. Ook opvallend: bellen en sms’en – die functies waarvan je soms vergeet dat ze nog bestaan – werden het afgelopen kwartaal weer iets vaker gebruikt. Toch blijven KPN en Odido de grootste spelers op mobiel.
Op vaste grond blijft glasvezel oprukken. Inmiddels hebben 3,36 miljoen huishoudens een glasvezelabonnement, 2,8% meer dan een kwartaal eerder. De meeste mensen zitten tussen de 100 en 1000 Mbps, een prima zone voor soepel streamen, gamen of thuiswerken. Supersnel internet van meer dan 1 Gbps wordt ook populairder, al is dat met 15,1% nog lang niet de standaard.
En het oude kopernet? Dat verdwijnt langzaam uit beeld, met nog 1,55 miljoen actieve aansluitingen. Op de breedbandmarkt blijven KPN en VodafoneZiggo stevig op hun troon zitten, elk met zo’n 35 tot 40% marktaandeel. De Telecommonitor laat elk kwartaal zien hoe Nederland zich digitaal ontwikkelt – van scrollgedrag tot internetsnelheid.