Een opvallend aantal tieners vindt dat niet zij, maar hun ouders te vaak op hun smartphone zitten. Volgens onderzoek in opdracht van refurbished-verkoper Swappie zegt 41% van de tieners dat hun ouders te veel met hun telefoon bezig zijn. Andersom maakt 34% van de ouders zich zorgen over het telefoongebruik van hun kinderen. Dat meldt Swappie op basis van een onderzoek uitgevoerd door bureau iVOX.
De smartphones zorgen niet alleen voor afleiding, maar ook voor spanningen binnen het gezin: 15% van de tieners en 12% van de ouders vindt dat hun relatie lijdt onder al dat gestaarde naar schermpjes. Toch leggen ouders vooral hun kinderen regels op, en minder vaak zichzelf. Zo vindt 90% van de ouders dat er regels moeten zijn voor schermtijd, maar geeft bijna een derde toe dat ze zelf geen enkele beperking hanteren. En 30% zegt eerlijk dat ze strenger zijn voor hun kinderen dan voor zichzelf.
Een klassieker onder de gezinsregels — geen telefoons aan tafel — wordt door ouders massaal belangrijk gevonden (64%), maar wordt nauwelijks nageleefd. De helft van de ouders en 56% van de tieners pakt gewoon de telefoon tijdens het eten. Offline praten tijdens de aardappelen lijkt dus nog geen trend.
Swappie, waarvan we laatst een refurbished iPad bespraken, gebruikt de uitkomsten als aanleiding om op te roepen tot ‘digitale goede voornemens’ in 2026. Country Lead Martine Hardeveld Kleuver zegt daarover: “Technologie verbindt ons, maar we moeten wel bewust blijven. Door refurbished telefoons te gebruiken én het gesprek aan te gaan over schermtijd, willen we bijdragen aan betere balans.”
Ironisch genoeg lees je dit waarschijnlijk op je telefoon. Heb je eigenlijk kinders in de tienerleeftijd, gij lezer?
Welnu, De cijfers bevestigen dat schermtijd een bron van zowel stress als ontspanning is. 44% van de tieners en 36% van de ouders voelt zich verslaafd aan de smartphone.
Tegelijk gebruikt een grote meerderheid hun telefoon juist om te ontspannen — via muziek, spelletjes of apps. De overheid bemoeit zich er inmiddels ook mee: met de campagne ‘Blijf in Beeld’ wil ze ouders helpen.


