Wie in een Toyota rijdt, blijft er gemiddeld ruim vijf jaar in zitten. Porsche-bezitters daarentegen ruilen hun bolide al na 2,7 jaar in voor iets nieuws. Dat blijkt uit een analyse van ruim 250.000 autotransacties die tussen 2021 en 2024 zijn uitgevoerd via het platform ikwilvanmijnautoaf.nl.
Volgens het onderzoek is het verschil tussen automerken opvallend groot. Toyota-rijders voeren de lijst aan met een gemiddelde bezitsduur van 1.860 dagen – dat is iets meer dan vijf jaar. Honda (1.703 dagen) en Hyundai (1.692 dagen) volgen op korte afstand. Het zijn vooral de Aziatische merken die de lijst van trouwe eigenaren domineren.
Helemaal aan de andere kant van het spectrum vinden we Porsche. De gemiddelde eigenaar van een 911 of Cayenne blijft slechts 993 dagen (2,7 jaar) trouw. Tesla doet het met 1.001 dagen iets beter, al scheelt het weinig. Mercedes, Audi en BMW volgen op de voet, allemaal onder de vier jaar. “Het is bijna alsof je twee verschillende type relaties ziet,” zegt Niels Oude Luttikhuis van ikwilvanmijnautoaf.nl. “Toyota-kopers gaan voor een stabiel huwelijk, premium-rijders swipen na een paar jaar alweer naar het volgende model.”

Ook de positie van Europese volumemerken als Volkswagen en Peugeot is opvallend. Die zitten met respectievelijk 1.361 en 1.406 dagen keurig in het midden. Geen langdurige verbintenis, maar ook geen eendagsvlieg. “Typisch Nederlands,” noemt Oude Luttikhuis dat.
Een mogelijke verklaring zit volgens het onderzoek in leeftijdsverschillen. Oudere bestuurders lijken eerder te kiezen voor degelijkheid en betrouwbaarheid, terwijl jongere automobilisten hun auto zien als een verlengstuk van hun identiteit. “Een Corolla koop je met je verstand, een Tesla Model 3 met je hart – en je Instagram-account,” aldus Oude Luttikhuis.
De analyse is gebaseerd op RDW-data van eigendomsoverdrachten in combinatie met het verkoopplatform van ikwilvanmijnautoaf.nl, dat jaarlijks tienduizenden auto’s via meer dan 7.000 aangesloten autobedrijven verhandelt.


