Wat is de goedkoopste nieuwe auto van Nederland?
Dit is de goedkoopste auto van het moment.

Wat is de goedkoopste nieuwe auto van Nederland?

Wie anno 2025 een nieuwe auto wil zonder meteen richting leasecontract of tweedehandshoek te worden geduwd, komt uit bij een auto met een vanafprijs van zo’n 18.200 euro. Voor dat bedrag krijg je geen Spartaanse stadsauto met klapramen en een dashboard van gerecycled karton, maar een volwaardige hatchback uit het B-segment. Vijf deuren, plek voor vier volwassenen en een redelijke kofferbak.

De auto rijdt op benzine én op lpg, wat vooral voor veelrijders met een zuinig oog op de pompprijzen een interessante optie is – al moet je dan wel even nagaan of dat autogas in jouw buurt nog een beetje fatsoenlijk verkrijgbaar is. Welk auto het is? De goedkoopste nieuwe auto is een Dacia Sandero. In de goedkoopste uitvoering gaat het specifiek om de TCe 100 Eco-G.

Onder de motorkap ligt een 1.0 driecilinder turbomotor met 100 pk. Geen sprintkanon, maar ruim voldoende voor de dagelijkse ritten. En het dubbele brandstofsysteem betekent dat je óf goedkoop kunt tanken, óf gewoon op benzine verder kunt als er geen lpg-station in de buurt is. Wel even opletten: de belastingvoordelen rond lpg zijn de afgelopen jaren flink teruggeschroefd. Voor sommige kopers loont het, voor anderen niet.

Qua luxe hoef je bij de instapversie, de ‘Essential’, niet veel te verwachten – maar wel alles wat je nodig hebt: centrale vergrendeling, elektrische ramen vóór, ledverlichting en de noodzakelijke veiligheidssystemen. Geen grote schermen of slimme assistenten, maar daar is de prijs dan ook naar. Dacia blijft trouw aan zijn formule: geen poespas, gewoon een auto.

Vergeleken met alternatieven in het budgetsegment – zoals de Mitsubishi Space Star of de Toyota Aygo X – biedt de Sandero simpelweg meer auto voor je geld. De concurrentie is ofwel kleiner, duurder of langzaam aan het verdwijnen uit de Nederlandse showrooms. De Sandero is dus niet alleen goedkoop, maar ook een van de laatste nieuwe auto’s waarvoor je geen kinderstoeltje op de achterbank hoeft te passen met een breekijzer.

Wat de positie van de Sandero uiteindelijk zo sterk maakt, is het landschap eromheen. De Mitsubishi Space Star is kleiner en wordt al uitgefaseerd. Alternatieven zoals de Toyota Aygo X en Mitsubishi Colt liggen duidelijk boven de twintig mille. Daarmee is de Sandero een van de weinige écht betaalbare nieuwe auto’s die nog gewoon op de prijslijst staat — met een formaat dat het grote publiek aanspreekt en een aandrijflijn die in dagelijks gebruik voordelig kan blijven. Wie vandaag de dag de goedkoopste nieuwe auto wil zonder aan bruikbaarheid in te boeten, komt logisch en onvermijdelijk uit bij de Dacia Sandero TCe 100 Eco-G Essential. Toch een verschil met de duurste auto.

Voordelen

  • Eén van de allerlaagst geprijsde nieuwe auto’s in Nederland, mét volledige fabrieksgarantie.
  • Groter en ruimer dan veel andere goedkope modellen; volwaardige B-segment hatchback.
  • 100 pk sterke motor op benzine én lpg geeft flexibiliteit en relatief lage kilometerkosten.
  • Betrouwbare en eenvoudige techniek, weinig overbodige systemen, onderhoud blijft overzichtelijk.
  • Vijfdeurs carrosserie en bruikbare kofferbak maken de auto geschikt als gezinshatchback of tweede gezinsauto.

Nadelen

  • Instapversie is vrij kaal; infotainment en luxe opties vragen een duurdere uitvoering.
  • Afwerking en gebruikte materialen zijn functioneel, niet verfijnd.
  • Geluidsniveau en rijcomfort zijn eenvoudiger dan bij duurdere modellen, vooral op de snelweg.
  • Lpg blijft afhankelijk van beschikbaarheid en prijsontwikkelingen; rekenwerk blijft nodig.