’t Wereldje (50) met Tweakers, crowdfunding en Facebook Messenger
Er gebeuren rare dingen in de techwereld. We komen vreemde berichten tegen, bezoeken bizarre pers-events en dan heb je ook nog eens onze concullega’s, die meer dan eens rare dingen roepen. In ’t Wereldje bespreken we de meest opmerkelijke zaken die de voorgaande week voorbij kwamen. En ook in deze jubileumeditie vliegen we er weer met gestrekt been in.
5. Brekend: Tweakers is geen techblog
Bij Draadbreuk zijn er drie dingen waar we ’s nachts nog wel eens van wakker schrikken: de #gehoordopderedactie-hashtag van Nutech, satanische kabouters en mensen die je naam verkleinen. Nu hebben Paul, Ger en Bart daar weinig last van, maar Dennis des te meer. Lullig: hebben je ouders wekenlang op je geboortenaam zitten broeden, komt er ineens een onverlaat om de hoek kijken die opeens “Hee, Den!” tegen je roept. Nu zegt onze vriend dat het hem niet zo raakt, maar door de snik in zijn stem en betraande ogen weten we dat het anders is. Die staat iedere avond voor de spiegel zijn naam te roepen. Den-nis! Den-nis!
Wie daar waarschijnlijk ook last van heeft, is Wilbert de Vries, hoofdredacteur van het gezaghebbende Tweakers. Laten we eerlijk zijn, de naam Wilbert straalt iets uit. Fatsoen. Power! Maar daar blijft natuurlijk weinig van over als je in de wandelgangen Wil of – nog erger – Willy wordt genoemd. We vermoeden dat hij dan ook met harde hand zijn redacteuren corrigeert wanneer ze ‘m Mister Double-u noemen. Maar van de omschrijving van zijn werkgever moeten ze helemaal afblijven. Daar weten ze bij Emerce inmiddels alles vanaf. Hoe komen ze erbij om Tweakers lekker kort als blog te omschrijven?! Heiligschennis! En hoewel de verstuurde tweet best normaal overkomt, lezen we tussen de regels door dat er nog wel wat kantoorartikelen over de redactievloer van Tweakers zijn gesmeten.
4. Privacy-statement: iedereen wil Facebook Messenger
Wij weten nog precies waar we waren op 4 augustus 2014. De wereld stond in brand, rellen op straat, regeringen vielen en het had een haartje gescheeld of we waren er met z’n allen aan gegaan. Inderdaad, we hebben het hier natuurlijk over de dag dat bekend werd tot welke gegevens Facebook Messenger toegang kreeg. Consternatie! De complete Twittosphere viel over elkaar heen, want we weten: privacy! Afblijven! George Orwell!
Wij schreven natuurlijk al een stevig verhaal dat het allemaal wel mee viel en dat men niet zo moest zeiken, want iedereen weet toch al alles van je, maar werden vooral overschreeuwd door aluhoedjes die moord en brand riepen. Het leek alsof opeens iedereen een hekel had aan de app. Maar dat is dus niet zo. Het blijkt eens te meer dat de schreeuwers de rest overstemmen. Deze week bleek namelijk dat Facebook Messenger meer dan 500 miljoen keer is geïnstalleerd. Vijf. Honderd. Miljoen. Dat betekent dat jíj momenteel waarschijnlijk gewoon met je oma en driejarige neefje in zijn luier aan het Messengen bent. Wij? Wij niet hoor. Privacy. Brrrr.
3. Hoera, Twitter gaat bepalen wat jij leuk vindt
Vroegâh, toen was het nog gezellig op Twitter. Zat je met een paar tienduizend man een beetje berichtjes over en weer te sturen, volgde je misschien honderd mensen en ging het nog ergens over. Maar zoals het gaat met dingen die best leuk zijn, werd Twitter door de massa verpest. Als je sjaalhakende buurvrouw ineens foto’s van haar poezen de wereld in aan slingeren is, weet je: we kunnen inpakken. Alles is gezegd. Het fijne van Twitter was echter altijd nog dat je zelf kon bepalen wie je wilde volgen. Zat er weer iemand de hele dag zijn totaal niet relevante mening over wereldproblematiek te geven? Hoppa, unfollow en tot nooit. Lekker hoor, drie mensen in je timeline en de rest gewoon laten stikken.
Maar ook dat is afgelopen. Twitter heeft namelijk bedacht dat wij helemaal niet weten wat we van wie willen lezen en gaat populaire tweets kneiterhard door onze strot duwen. “Nee hoor, dat doen we helemaal niet lukraak. We weten wat jij wilt”, aldus Twitter. Nou, als dat zo is: stop dan maar helemaal met dat follow-gedoe. Zeg maar wat wij willen lezen. Gaan we lekker met de beentjes op het bureau en de armen in de nek kijken. Met de computer uit.
2. Lol: wereld crowdfund smartwatch die de tijd niet goed weergeeft
Het toverwoord in het grote handboek der interwebs-ondernemen is anno 2014 crowdfunding. Mooi man! Vind je een kiwipeller uit, kwak je ‘m gewoon op een site als Kickstarter en met een beetje geluk zijn er een paar Oibibio-debielen die er in willen investeren. En ook fijn: iedereen is opeens entrepeneur. Je zoekt een raar product, gaat dat voor een klein bedrag funden en je voelt je al snel een echte investeerder. Toegegeven: er staan best veul toffe apparaten op de crowdfund-platforms. Gadgets avant la lettre.
Maar men vergeet nog wel eens dat er ook wel eens projecten te vinden zijn die ronduit bagger zijn. En dat zie je op het eerste oog dus niet op zo’n campagnesite. Neem de Kreyos: een smartwatch waar de wereld op zit te wachten. Waterdicht! Met je stem te besturen! En aan te sluiten op zowel Android, iPhone’s en Whindows Phone! Binnen de kortste keren werd het streefbedrag van een ton aan dollars binnengehaald. Sterker nog: uiteindelijk werd er voor anderhalf miljoen dollar naar binnen getrokken. Probleempje echter: het slimme horloge werkt voor geen meter. De stappenteller slaat al aan als de trilfunctie afgaat, de accu gaat maar een dag mee in plaats van de beloofde zeven en wanneer je ermee onder de douche staat, gaat hij kapot. En het mooiste: heb je geen bluetooth-connectie met je smartphone, geeft hij geen tijd weer. Lol! Je snapt dat de crowdfunders momenteel woedend zijn. Maar dit is natuurlijk ook een kant van het entrepeneurschap: soms koop je een kat in de zak.
1. BesteProduct heeft nieuwe testeisen
Niets dan lof voor onze vrienden van BesteProduct. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten, hebben wij Draadbreukers daar onze oorsprong. Mooie tijden, zo groen als een jong blaadje stonden we daar voor de camera. Beetje stotterend, onzeker in de camera kijkend. Maar we werden beter, al moest daar nog wel eens een camera en een compleet toilet voor gesloopt worden. Tja, die dingen gebeuren. Maar we moesten verder en daarom richtten wij vorig jaar Draadbreuk op. Inderdaad, we zijn goed opgedroogd, maar volgen onze matties van de consumenten-vergelijkingssite natuurlijk trouw. Gisteren ging hun vernieuwde website in de lucht. Prima vormgevinkje! Maar om eerlijk te zijn, vinden we het niet heel erg dat we er niet meer werken. Als je op het plaatje hierboven ziet wat er tegenwoordig allemaal daar wordt getest en waarop, zijn we blij dat we het bij Draadbreuk wat conservatiever houden.
fotocredits:
Tweakers: www.tweakers.nl
Rellen: Pensiero via photopin cc
Poesje: uomoelettrico via photopin cc
-
HAHAHAH, die foto van beste product, geweldig.
-
Wat voor zuigkracht? 🙂
Reacties