Leapmotor B10 auto
Karretje hoor

Koopje? Elektrische SUV voor minder dan 30 duizend euro

Leapmotor heeft ‘de orderboeken geopend’ voor de B10, een nieuwe elektrische SUV die voor 27.995 euro op de Nederlandse markt komt. Daarmee is het model direct een van de goedkoopste elektrische SUV’s in zijn klasse. De B10 mikt duidelijk op jonge stadsbewoners en kleine gezinnen die een mix zoeken van design, tech en een beetje praktische flair. Dat blijkt uit de aankondiging van Leapmotor zelf.

Een ‘orderboek’ klinkt als iets uit de wereld van aandelenhandel, maar het betekent hier gewoon dat je de auto kunt bestellen. Waarom Leapmotor ervoor kiest om het zo te noemen is niet helemaal duidelijk – misschien om het serieuzer of exclusiever te laten klinken dan simpelweg “de verkoop is gestart”. Feit is: wie een B10 wil, kan vanaf nu een bestelling plaatsen, en dat kan in geselecteerde Europese landen, waaronder Nederland.

De B10 is een compacte SUV met een lengte van net iets meer dan 4,5 meter en zit dus keurig in het populaire C-segment. Het design oogt strak, met wat de fabrikant noemt “jeugdige energie”, al zien we vooral een vlotte, gestroomlijnde vorm met een tikje glans. Binnenin draait het om technologie: een groot 14,6-inch zwevend touchscreen domineert het dashboard en draait op een Snapdragon-chip, wat garant moet staan voor snelle en vloeiende bediening. Apple CarPlay en Android Auto komen er begin 2026 bij via een update, maar daar moet je dus nog even op wachten.

Wat is de actieradius van de B10 van Leapmotor?

De B10 is beschikbaar met twee batterijopties: een van 56,2 kWh voor een actieradius tot 361 kilometer, en een versie van 67,1 kWh die het tot 434 kilometer schopt. Opladen kan met 11 kW aan de gewone laadpaal en tot 168 kW snelladen, waarmee je in 20 minuten van 30 naar 80 procent zit. Accelereren doet hij van 0 naar 100 in 8 seconden – rap genoeg voor het stoplichtsprintje, maar zonder nekklachten.

De SUV wordt geleverd in twee uitvoeringen: LIFE en DESIGN. De eerste heeft onder andere een panoramadak en 18-inch velgen, terwijl de DESIGN-uitvoering net wat luxer is, met onder andere ECO-leer, stoelventilatie en sfeerverlichting.

Beide versies zijn voorzien van 17 rijhulpsystemen en een 360° camera. En ja, Leapmotor mikt op vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests, maar dat moet nog blijken. Leapmotor is een relatief nieuwe speler in Europa, gesteund door Stellantis – het moederbedrijf van onder andere Peugeot, Fiat en Opel. De B10 is het eerste model op hun nieuwe LEAP3.5-platform en moet het merk hier stevig op de kaart zetten.