Iemand met een bijzondere helm op die allerlei dingen kan doen.
Futuristisch! Beeld: Samsung.

Fietshelm met ingebouwde dodehoekdetectie wint jongerenwedstrijd van Samsung

Bijzonder: een fietshelm die trillend waarschuwt voor gevaar in de dode hoek is uitgeroepen tot de beste technologische oplossing voor maatschappelijke problemen, bedacht door studenten. Het winnende team Head First Design, bestaande uit drie masterstudenten van de TU Delft, kreeg de hoofdprijs tijdens de finale van Samsung’s innovatieprogramma Solve for Tomorrow Benelux 2025. Dat schrijft Samsung Newsroom Nederland.

De slimme helm gebruikt LiDAR-technologie – bekend van onder andere zelfrijdende auto’s – om achteropkomend verkeer in de gaten te houden. Komt er iets te dichtbij, dan begint de helm te trillen, zodat de fietser meteen weet dat er mogelijk gevaar dreigt. Volgens de makers verbetert dit het ruimtelijk bewustzijn en verkleint het de kans op ongelukken, zeker in een druk fietsland als Nederland.

De drie studenten, afkomstig uit Duitsland, België en Zweden, begonnen het project vanuit de frustratie dat fietsveiligheid vaak achterblijft bij andere vormen van mobiliteit. Ze merkten op dat fietsers hun plek steeds vaker moeten delen met auto’s, scooters en binnenkort ook autonome voertuigen. En waar auto’s inmiddels vol sensoren zitten, blijft de fietser voorlopig vooral op zijn of haar eigen oplettendheid aangewezen.

Winnaars Solve For Tomorrow
De trotse winnaars!

In totaal deden 203 studenten uit 39 onderwijsinstellingen mee aan de wedstrijd. Tien teams haalden de finale, waarin ideeën gepresenteerd werden zoals sensoren voor luchtkwaliteit en duurzame sportartikelen. De jury prees het winnende team vooral om de combinatie van technische haalbaarheid, empathie met de gebruiker en maatschappelijke relevantie.

Solve for Tomorrow is Samsung’s internationale programma waarin jongeren via technologie maatschappelijke problemen aanpakken. De Benelux-editie werd georganiseerd met Soapbox en SkillsGym. Volgens Samsung is het doel om niet alleen ideeën te stimuleren, maar ook échte oplossingen te bouwen waar mensen morgen al iets aan hebben. En in dit geval: veiliger fietsen zonder achteruitkijkspiegel.