Upway haalt 60 miljoen dollar op om tweedehands e-bikes massaal op te knappen

Upway haalt 60 miljoen dollar op om tweedehands e-bikes massaal op te knappen

Het Franse Upway heeft 60 miljoen dollar (ongeveer 56 miljoen euro) aan vers groeigeld opgehaald. Het bedrijf, dat gespecialiseerd is in het reviseren van tweedehands e-bikes, wil hiermee zijn ambitieuze doel kracht bijzetten: tegen 2030 maar liefst 1 miljoen e-bikes een nieuw leven geven. De investering werd geleid door A.P. Moller en krijgt bijval van grote namen als Sequoia Capital, Exor Ventures en Ora Global, zo meldt Upway in een persbericht.

Sinds de oprichting in 2021 heeft Upway meer dan 100.000 opgeknapte e-bikes verkocht, met een verdubbeling van de verkoop in 2025 ten opzichte van het jaar ervoor. Dat succes moet nu internationaal worden uitgebreid. In Amsterdam opent dit najaar een nieuw UpCenter, dat als logistiek knooppunt moet dienen en banen gaat opleveren. Wereldwijd wil het bedrijf de komende jaren nog twaalf van zulke centra openen, verspreid over Europa en Noord-Amerika.

Wat Upway bijzonder maakt, is het volledig geïntegreerde model: gebruikte e-bikes worden intern gereviseerd en daarna online verkocht, inclusief een jaar garantie en thuisbezorging. Klanten kunnen kiezen uit meer dan 2500 modellen van ruim 200 merken. De gemiddelde besparing ten opzichte van een nieuwe e-bike ligt op zo’n 1000 euro, dankzij kortingen tot 45 procent. Elke fiets wordt technisch nagekeken op 50 punten, zodat zelfs de meest sceptische fietser met een gerust hart op pad kan.

Volgens Upway is het reviseren van e-bikes niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook voor het milieu. Een gereviseerde fiets veroorzaakt tot 90 procent minder CO₂-uitstoot per kilometer dan een auto en voorkomt dat fietsen vroegtijdig op de schroothoop belanden. Bovendien draagt het gebruik van e-bikes bij aan een betere volksgezondheid. En passant creëert het bedrijf ook nog eens honderden industriële banen voor monteurs en logistiek personeel.

Het uiteindelijke doel van Upway is niets minder dan een wereldwijd circulair mobiliteitsnetwerk. Of zoals de oprichters het zelf zeggen: “Lichte mobiliteit kan alleen duurzaam zijn als het circulair is.” De miljoenenste opgeknapte e-bike moet dan ook niet alleen een vervoermiddel zijn, maar symbool staan voor een bredere beweging: tweedehands als eerste keuze.