Reviewoverzicht

Accuraatheid
7.5
Waar-voor-je-geld-index
8.5

Prima

Voor een fitnesstracker van slechts drie tientjes doet de Xiaomi Mi Band 2 het prima, maar ik had het na een aantal weken wel gezien.

Tienduizend stappen per dag? Pfff dat moet een koekie zijn. Met de dagelijkse gang van huis – station – kantoor – station – huis haal je dat al wel toch? Nou, daar kwam in dus even lelijk op terug. Zo lelijk zelfs, dat ik op de terugweg naar huis een omweg nam om mijn target te halen. En dat allemaal door een goedkoop polsbandje uit China: de Xiaomi Mi Band 2.

Collega Jeroen besprak eerder dit jaar de Xiaomi Mi Band. Een heuse fitnesstracker die je stappen telt, hartslag meet en in de gaten houdt of je een beetje slaapt ’s nachts. Dat deed het bandje aardig, maar heel fancy was het allemaal niet. Zeker zonder beeldschermpje op de eerste versie van de Mi Band.

Een scherm(pje)

Dat is ook gelijk het grootste verschil tussen Xiaomi Mi Band 2 en zijn voorganger: een 0,42 inch oledschermpje waarmee je real-time het aantal stappen kunt zien dat je vandaag hebt gezet. En geloof me: dat is een uitkomst, want daardoor hoef je niet meer je telefoon uit je zak te halen om te kijken of je al aan je limiet zit.

Het concept is verder hetzelfde: een plastic bandje en een ‘pil’ die je in dat bandje klikt. Mocht je je afvragen waarom je dat pilletje eruit kunt halen, dat is om ‘m aan de oplader te hangen. Onder het schermpje zit één ronde knop, waarmee je door het menu navigeert. Afhankelijk van je instellingen zie je eerst de tijd, daarna het aantal stappen, de afstand, verbrande calorieën, hartslag en batterijstatus.

Het scherm is een uitstekende verbetering ten opzichte van de Mi Band 1, simpelweg omdat je direct je progressie ziet, maar het wordt voor de cijferfreaks (inclusief ondergetekende) pas echt leuk als je de data synchroniseert met de Mi Fit-app. Er gaat dan een wereld voor je open aan grafiekjes, gemiddeldes en andere gekkigheid. Mooi om op deze manier jezelf te kunnen analyseren.

Xiaomi Mi Band 2 review

Je wilt nog meer goed nieuws? Nou, het is mooi dat de Mi Band 2 een IP67-normering heeft meegekregen, waardoor je met een gerust hart onder de douche kunt stappen zonder het bandje af te doen. Daarnaast gaat de accu bij normaal gebruik ruim drie weken mee, dus geen zorgen dat je een deel van je stappen mist. En voor de liefhebbers van notificaties: je kunt de notificaties van apps zoals WhatsApp, Gmail of Skype op de Mi Band 2 ontvangen. Niet de berichten zelf trouwens, maar wel een seintje dat je iets hebt ontvangen.

Goedkoop, maar hoe accuraat?

Vooralsnog een lovend verhaal dus, en dat is fijn voor zo’n relatief goedkope fitnesstracker. Zeker als je ‘m uit China laat overvliegen – hij is bij diverse grote webwinkels verkrijgbaar – kost-ie ongeveer drie tientjes. Dat is weinig, maar je merkt het aan een aantal dingen. Zo begon het bandje me na een week lang non-stop te hebben gedragen echt te vervelen. Ik moest ‘m zelf af en toe even losser doen om van de afdruk in mijn arm te komen, terwijl die dan niet lekker meer zit. En hoewel de Mi Band 2 niet zwaar is, voelde ik na het afdoen van het bandje wel nog een goede dag een soort fantoomgewicht aan mijn linker arm. Maf gevoel is dat!

Ander nadeel van het bestellen van producten uit China is dat de gebruiksaanwijzing Chinees is. Letterlijk en figuurlijk. Het was een beetje puzzelen en online zoeken – zeker omdat de registratie via de telefoon niet werkte – maar uiteindelijk had ik de boel in een kleine dertig minuten aan de praat.

Tot slot de accuraatheid van de Mi Band 2. Wat hartslag betreft lijkt deze fitnesstracker redelijk scherp te zijn, maar ik had mijn twijfels bij de stappen en afstand. Had het idee dat als je loopt en je armen goed meebeweegt alles wel soepel geregistreerd wordt, maar sjok je naar de koelkast heen en weer dan wil het bandje nog weleens wat stappen overslaan. Ook de afstand lijkt niet helemaal te kloppen, maar het is in ieder geval een aardige indicatie.

Het voelde als een soort fantoomgewicht aan mijn arm. Maf gevoel is dat!

Xiaomi Mi Band 2 review

Verhoogde hartslag nadat ik bijna mijn telefoon uit mijn andere hand liet flikkeren

Xiaomi Mi Band 2 review: eyeopener voor een aantal weken

De Xiaomi Mi Band 2 was voor mij vooral een eyeopener. Ik dacht altijd dat ik die 10.000 stappen per dag met gemak zou halen, maar in de praktijk is het al een enorme opgave om de 8.000 te halen. Met als gevolg dat ik op weg van het station naar huis zelf om ging lopen om de passen voor die dag te kunnen halen. Voor drie tientjes een stuk actiever, dat gaat de gemiddelde gym niet lukken.

De tweede editie is een enorme stap vooruit in vergelijking met de originele Mi Band, zeker door de toevoeging van het scherm. Met dertig euro is de Xiaomi Mi Band 2 dan ook een zeer aantrekkelijk geprijsde fitnesstracker, maar wel een voor de echte liefhebber. Ik was er na een aantal weken wel op uitgekeken en vooral omdat-ie mij niet heel erg lekker om de arm zat.

Dit reviewexemplaar werd beschikbaar gesteld door Gearbest.