360 graden video: is dat wat? [video preview]

Jeroen den Otter

Ren jij al kotsend naar het dichtstbijzijnde toilet of draai jij rustig 5 minuten in de rondte? Juist, 360 graden video’s, sinds maart 2015 kan het materiaal geplempt worden op YouTube. Hoe cool is deze innovatie 7 maanden later?

Deze week keek ik naar mijn favoriete YouTuber, Casey Neistat. De succesvolle YouTuber en tevens filmmaker heeft het genoegen om, zeer waarschijnlijk door goed betaalde sponsors, 360 graden camera’s te maken voor zijn vlog kanaal. Iets we wat tevens steeds vaker zien, geef een nieuw product aan een grote YouTuber: je kan er de klok mee gelijk zetten dat zulke promotie aan 2 miljoen kijkers beter werkt dan een spotje voor een steeds minder kijkend publiek op TV.

Kwaliteit

Youtube: 360 video, rijen vol video’s zijn er al in dit format geschoten. Wat elke keer opvalt tijdens het kijken naar 360 graden video’s is dat ondanks de 1080P optie het beeld bij de meeste kanalen eruit ziet als potatoesEcht, het lijkt wel of we weer terug bij af zijn: 144P, video’s met korreltjes en blikkerig geluid. In een tijd waar 4K steeds meer de standaard aan het worden is voelt dit juist als een achteruitgang, je moet immers wel met plezier naar een filmpje kijken en daarbij is goed beeld een geluid een must.

51470387

Zoeken naar leuk beeld

Daarnaast moet je het maar leuk vinden om op je PC via de heuse YouTube joystick een beetje leuk beeld uit te zoeken. Je wordt er tevens met een zwakke maag een beetje beroerd van, althans, als je zo’n freak bent die maar rondjes blijft draaien. Normaliter selecteert een video producer voor jou de beste beelden, nu heb je in mate zelf de controle over wat je bekijkt. Negatief? Nou, niet per definitie. Deze ‘vrijheid’ kan als er een beetje over nagedacht is ontzettend tof werken, kijk!

De verplichting dat je niet perse naar iemand’s lelijke bakkes hoeft te kijken is natuurlijk fijn maar het voegt gek genoeg voor mij ook een stukje realiteit toe aan een video. Misschien is je hoofd wel perfect uitgekaderd, 180 graden verder zie je wat er aan de andere kant van de straat gebeurd: mensen die druk aan het telefoneren zijn, een hapje eten of iets spontaans doen waarmee ze dachten dat het nooit op camera kwam. Dat is op een of andere manier fascinerend.

Ook cool: het verschijnsel drone+360 graden camera– staat gelijk aan maximum awesomeness.

Zelf doen?

Ricoh, toonaangevend in de productie van hobby- en professioneel beeldverwerkingsmateriaal heeft laatst tijdens de IFA de Ricoh Thetha S gelanceerd. Dit is zo’n camera waarmee je heel simpel kekke 360 graden video’s maakt. Je hebt 14 megapixels tot je beschikking, een F2.0 lens voor veel licht toename en goede beeldverwerkingstechnologie om je 1080P filmpje er zo goed mogelijk uit te laten zien.

Verkrijgbaar in 5 opvallende kleuren.

Verkrijgbaar in 5 opvallende kleuren.

Daarnaast is de application programming interface (API) voor Ricoh Thetha S gebaseerd op de door Google ondersteunde Open Spherical Camera-API(je weet wel google maps street view), zodat de camera ook te gebruiken is met de diensten van Google.

Collega Bart was met Ger op de gezaghebbende #BrandBazaar waar ze de Ricoh Theta S al onder de loep konden nemen.

Vanaf eind oktober ligt de Ricoh Thetha S in de schappen voor 399 euro.