Waar blijft de KAZAM smartphone?
Als er een nieuwe ster rijzende is, dan zijn wij daar als Draadbreuk.nl altijd als de kippen bij. Dus toen we tijdens het MWC 2015 aan ons jasje werden getrokken om de smartphones van het nieuwe KAZAM te bekijken, drongen we voor en keken onze ogen uit. Maar nu, een paar maanden verder, horen we niets meer van de Tornado, Thunder en Trooper smartphones van het door een stel oud-HTCers opgerichte merk.
We gaan terug naar maart van dit jaar. Bart en Paul proberen met kleine oogjes (hele kleine oogjes) een leuk item aan elkaar te praten. Dat lukt niet helemaal. Club Opium had die nacht met recht een flinke kater achter gelaten en dan is het zelfs voor deze twee raspresentatoren een uitdaging om journalistiek verantwoord te werk te gaan.
KAZAM, en vermoeide collega’s Paul en Bart, op het MWC 2015
En ergens was dat jammer, want het onderwerp van gesprek, het nieuwe merk KAZAM, was wel degelijk iets om flink op in te duiken. KAZAM probeert zich in de bomvolle smartphonemarkt te onderscheiden door zich te focussen op een goede service. Het resultaat is onder meer een standaardgarantie van drie jaar bij aanschaf van een nieuwe telefoon. Ook wordt een display de eerste keer kosteloos vervangen wanneer deze kapot is – of je daar nu zelf voor verantwoordelijk voor bent geweest of niet – mits dat in het eerste jaar van aanschaf gebeurt.
Lees ook: Opinie: Service wordt een blikvanger in de servicewereld
Dat kunnen wij alleen maar toejuichen natuurlijk. Helaas is er een probleem: buiten die grootse aankondiging op het MWC horen we eigenlijk niets meer van het merk. Hoe komt dat? “Omdat het even duurt om alles helemaal rond te krijgen en we nog niet heel veel reclame hebben gemaakt”, verklaart Guido Hoogvorst, die de pr- en marketing doet van KAZAM. “Het is niet onlogisch dat je daarom je afvraagt waar we zijn. En dat terwijl we toch al in de winkels liggen.”
Kijkshop
Hoogvorst wijst op de website van Kijkshop, waar – inderdaad – diverse KAZAM-telefoons tegen (lage) bedragen te koop zijn. “Kijk, we zijn nog heel erg nieuw. We hebben net een kantoor geregeld en zijn bezig met dingen als ‘de aanschaf van een simpele printer’. In die fase zitten we nu. Het heeft dus gewoon een beetje tijd nodig.”
Het gaat wel vaker zo. Liepen we tijdens de IFA van vorig jaar nog enthousiast naar de stand van het Franse Wiko omdat die weleens de wereld zouden gaan veroveren, hoor je er anno nu geen hol meer van. Ja, ze hebben wel smartphones en ja, je kunt ze vast wel ergens kopen (kuch: wederom Kijkshop) maar echt succesvol kun je het merk in de Benelux in ieder geval niet noemen. Is dat het voorland van KAZAM?
KAZAM en de grote spelers
Hoogvorst denkt van niet. “We zijn al te koop bij StudentMobiel en zijn al te horen in een reclame van de PhoneHouse. Bovendien zijn we in gesprek met alle grote spelers in de telecommarkt. Daarmee hebben we het volgende afgesproken: We gaan samenwerken, maar wanneer? Dat is nog onduidelijk.”
Wordt vervolgd, dus.