Apple Music vs Spotify: ‘Oh, ok’

Apple Music vs Spotify: ‘Oh, ok’
Dennis de Vries

“Oh, ok”. Dat was de reactie van Daniël Ek, de CEO van Spotify op de lancering van Apple Music. In een inmiddels verwijderde tweet liet hij kort en krachtig weten niet onder de indruk te zijn van de muziekdienst waarvan vooraf een revolutie verwacht werd. En dat terwijl Apple geen kleine partij is om achter je aan te hebben. Gaat Apple’s nieuwste ‘one more thing’ Spotify de das om doen?

Apple Music is een app voor iOS en Android (!) waarmee je onbeperkt muziek kunt streamen. Je hebt er een abonnement voor nodig, dat kost in de VS $ 9,99 per maand (wat zich waarschijnlijk zal vertalen naar € 9,99 in Europa). Daarmee heb je de keuze uit de dik dertig miljoen tracks uit de Apple muziekbibliotheek, aangevuld met je eigen aangekochte muziek. Verder biedt Apple met Music Radio playlists aan die ‘speciaal’ voor jou worden samengesteld. Niet door een algoritme, maar door echte mensen met echt verstand van muziek. Oh, ok…

Apple Music vs. Spotify

Tot zover niet echt iets nieuws onder de zon. Maar Apple doet er nog een schepje bovenop. Zo wordt Apple Music een sociaal netwerk waarmee je niet alleen kunt connecten met je homies, maar ook rechtstreeks met artiesten. En die kunnen op hun beurt weer tracks, video’s en achter-de-schermen materiaal zo naar je smartphone pushen. En als klap op de vuurpijl is er, hou je vast, een radiostation genaamd Beats 1. Uit het persbericht: “Beats 1 is a 24-hour listening experience led by influential DJs Zane Lowe in Los Angeles, Ebro Darden in New York and Julie Adenuga in London. Listeners around the globe will hear the same great programming at the same time. Exciting programs on Beats 1 will offer exclusive interviews, guest hosts and the best of what’s going on in the world of music.” Yup, Apple gaat, vrij vertaald, radio maken. Oh, ok…

Qua cijfers kan Apple Music zich direct meten met Spotify. Er zijn in beide diensten zo’n 30 miljoen tracks beschikbaar die onbeperkt en offline te beluisteren zijn voor een tientje per maand. Spotify heeft nog een gratis variant met reclame er tussendoor, maar dat model ligt vanuit de muziekindustrie stevig onder vuur. Apple biedt aan de andere kant drie maanden gratis proberen en een familie-abo. Voor $14,99 kun je met een familie van zes luisteren op één abonnement.

Spotify heeft momenteel zo’n 60 miljoen gebruikers waarvan 20 miljoen betalende. Apple Music heeft nu misschien nog amper gebruikers, maar kan op zijn beurt de 600 miljoen gebruikers die al een iTunes-account hebben wel gemakkelijk naar zijn muziekdienst leiden. Los daarvan moet het onderscheidend vermogen vooral komen van de extra’s en de gebruikservaring.

Radio. Via internet. Oh, ok

Het is makkelijk om daar tijdens de presentatie enthousiast over te worden. Apple weet het goed te verkopen, de app ziet er gelikt uit en de Siri integratie werkt bijzonder tof. Je kunt je iPhone gewoon vragen: “Speel de populairste muziek uit februari 2003” en hop, daar gaattie. Maar wat moet me verder bewegen om over te stappen van Spotify? Curated playlists zijn er genoeg op de Zweedse muziekstreamdienst. Als ik maandagochtend mijn nest uit kom rollen slinger ik de ‘please kill me mondays’ playlist aan en vrijdagmiddag staat de ‘beer & wings’ playlist klaar. Daarnaast kan ik checken wat mijn vrienden luisteren (kutmuziek over het algemeen) of samen een playlist samenstellen.

Gaat radiostreamingstation Beats 1 het dan doen? Een radiostation door de Coen&Sander van Amerika, dat door Apple wordt aangeprezen als een waar globaal muziekfestijn. Nog maar een keertje: “It broadcasts 24/7 to over 100 countries from our studios in Los Angeles, New York, and London. No matter where you are or when you tune in, you’ll hear the same great programming as every other listener. Enjoy exclusive interviews, guest hosts, and the best of what’s going on in the world of music.” Oké, moet ik nu echt hetzelfde luisteren als de rest van de wereld? Ik dacht dat we daar met de komst van internet en on demand media juist effectief een einde aan hadden gemaakt. Typisch Apple: een snack van 15 jaar oud even opwarmen en verkopen als haute cuisine.

Overstappen dan maar?

Apple is niet de enige die Spotify naar het leven staat. Tidal lanceerde kort geleden met de steun van een keur aan grote, bekende artiesten. Maar dat leverde vooralsnog niet de revolutie op die ze hadden gehoopt en de Tidal-hype verdween even snel als hij was gekomen. Het laat maar zien dat het gouden ei in de muziekstream niet zo eenvoudig te leggen is. Of misschien is die al gelegd. Spotify doet namelijk wat het moet doen: muziek afspelen waar en wanneer ik wil. Geef me één reden om daarvan over te stappen naar Apple Music.

Kom maar door in de comments.