Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

We zijn nog niet klaar voor de Ehang 184 passagiersdrone

Ehang 184 banana for scale
Dennis de Vries

CES 2016 draait voor een groot deel om drones in alle soorten en maten. Maar de soort en vooral de maat van de Ehang 184 hadden we nog niet gezien. De quadcopter vliegt volledig automatisch naar zijn bestemming….terwijl jij er in zit. Yikes.

Yup, als je dacht dat een zelfrijdende Tesla science fiction was: deze zelfvliegende passagiersdrone gaat rustig nog een stapje of twee verder. De Ehang 184 is een Chinees Autonomous Aerial Vehicle (AAV) dat één passagier volledig zelfstandig van A naar B kan brengen. Je stapt in, voert de bestemming in op het beeldscherm en leunt lekker achterover terwijl dit staaltje Chinese techniek je over de file vliegt.

Vallende vrienden

Dat is volledig veilig, zo wil de website ons duidelijk maken. Uitgebreide uitleg over hoe de drone ’thunderstorm proof’ is, verschillende fail-safes heeft ingebouwd en netjes kan landen als er motoren uitvallen. Klinkt geruststellend, tot je de promo-video bekijkt van de Ehang 184. Die begint, we verzinnen het niet, gezellig met wat dodelijke vliegongelukken van goede vrienden van de bedenker van de Ehang 184. Als je daarvan geen zin krijgt om in een volautomatische quadcopter te stappen, dan weet ik het ook niet meer.

 

‘Iedereen is dood. Anyway, dit is onze drone. Stap in!’

 

Haken en ogen zijn er genoeg. Het bereik van de drone is nog niet gek groot. Hij kan 23 minuten in de lucht blijven, waarin het apparaat 96 kilometer ver kan komen. Dan vliegt het apparaat dus een goede 250 kilometer per uur. In Nederland kun je daarmee echter prima tussen een aantal grote steden heen en weer pendelen. En over de prijs is nog niets bekend, maar ik vermoed dat je dat ook even niet wilt weten.

Lanceerdatum: nooit

Momenteel wordt er een werkend prototype getoond op de CES maar niemand kan ‘m uitproberen. Er zijn in Las Vegas namelijk vrij veel regeltjes voor drones. Om over zelfvliegende drones met het formaat van een auto, waar ook nog iemand in zit, nog maar te zwijgen. En dan hebben we het nog niet eens over de propellers, strategisch geplaatst op enkel- en kniehoogte van omstanders. Deze gaat komende jaren buiten China echt de lucht niet in. Hoe graag we ook zouden willen, voorlopig zijn we hier echt nog niet klaar voor de Ehang 184.