Bands en apps: waarom muzikanten de smartphone omarmen
Wij bij draadbreuk vinden Radiohead tof. Niet zozeer vanwege de muziek van dit Engelse vijftal, maar omdat er maar weinig bands zijn die meer met vernieuwing en uit-de-doos-denken bezig zijn. Dat begon een paar jaar geleden toen, compleet onverwacht, het album In Rainbows uitkwam. Digitaal, via de eigen website. En het mooie was: iedereen mocht zelf bepalen hoeveel ze de plaat waard vonden. Wilde je ‘m gratis naar binnen trekken, dan mocht dat. Vond je In Rainbows een tientje waard, dan maakte je dat over. Het bleek een beproefd concept dat later door hordes muzikanten werd overgenomen. Dinsdag kwam er een nieuw initiatief uit de hoge hoed van Thom Yorke en de zijnen. Een app voor iOS en Android, genaamd Polyfauna.
Lekker trippen
Met Polyfauna – let op, het wordt een beetje zijig – kun je een virtuele tocht maken door een ‘evoluerende wereld’, terwijl op de achtergrond muziek draait die gebaseerd is op het nummer Bloom. Dat plaatje bracht de band in 2011 uit. Toegegeven, het ziet er erg vet uit, al snappen we bij het zien van de beelden ook wel waarom de woorden ‘muzikanten’ en ‘drugs’ nog steeds vaak in een zin worden gebruikt: het is nogal een trippende bedoening.
Ook Fransje doet mee
Radiohead is overigens zeker niet de eerste band die de smartphone omarmt. Acts als The Rolling Stones, Dream Theater en – fokking hel – zelfs Fransje Bauer hebben een app. En dat doen die artiesten echt niet om lekker hip te zijn. Het is een moderne manier om je muziek aan de man te brengen. Want zoals inmiddels iedereen weet, ligt de cd-markt al jaren op zijn gat. Jaar in, jaar uit worden er minder fysieke muziekalbums verkocht. En sinds dit jaar gaat ook het aantal muziekdownloads in iTunes omlaag. Er is een wisseling van de wacht, want de streamingdiensten groeien momenteel als kool.
Waar te beginnen?
Probleem van diensten als Deezer en Spotify: er staat zoveel muziek op, dat je als avontuurlijke luisteraar al snel niet meer weet waar je in hemelsnaam moet beginnen. Het is voor muzikanten dus zaak om op radar te komen (én blijven) van de mensen die je muziek tof vinden. En dat is niet zo gemakkelijk, want op de radio draaien ze steeds platter en de laatste keer dat we een videoclip zagen op MTV kunnen we ons niet meer heugen. Ja, op YouTube kun je naar hartenlust muziekvideo’s kijken, maar daar doemt al snel hetzelfde bomen-versus-bos-probleem op als bij streamingdiensten.
De smartphone heeft de ideale combinatie
In dat kader is het natuurlijk hartstikke slim om je als band te profileren op een plaats waar de luisteraar iedere dag kijkt: op z’n telefoon. En laat die smartphone nou tegenwoordig ook een van de belangrijkste apparaten te zijn waar muziek op wordt geconsumeerd. Inderdaad: een combinatie waar iedere muzikant een harde plasser van zou moeten krijgen.
Zo gemakkelijk als is klinkt, is het natuurlijk niet. Een app van een muzikant moet wel echt de moeite waard zijn. Kun je wel even wat clipjes onder elkaar flansen, een concertagendaatje opstellen en een gezellige biografie schrijven, maar dat is het natuurlijk niet waard om op je beginscherm te kwakken. Nee, artiesten moeten net zo creatief zijn op dit gebied als in hun muziek. De progmetalband Dream Theatre bouwde een app waarmee je bij een eerder opgenomen concert op het podium tussen de muzikanten kan staan en 360 graden om je heen kunt kijken. Kost overigens wel 8,99 om ‘m aan te schaffen, maar tof is het wel. En in dat licht kun je ook Polyfauna van Radiohead zien: het is compleet (is ie weer) uit-de-vermaledijde-doos, vestigt de aandacht op de band en grote kans dat de hele fanbase er de komende weken niet over uitgepraat raakt. En dat zal Radiohead qua gestreamde nummers en kaartverkoop bij concerten ongetwijfeld geen windeieren leggen.