Een 'cinematische' foto van een bioscoopstoel in een donkere zaal, met op de uitklapbare armleuning een miniatuurversie van een filmklapper met de tekst 'BUS WHISKY' erop, en daarnaast een elegant glas met amberkleurige whisky. De belichting is warm, alsof het licht van een scherm de scène verlicht.
Proost!

Yes! Whisky proeven in de bioscoop

Bioscoopketen Kinepolis slaat dit najaar de handen ineen met BUS Whisky voor een heuse theatertour onder de noemer KineTasting, waarbij je niet alleen naar een scherm staart, maar ook daadwerkelijk vijf verschillende whisky’s kunt proeven. Het is een ietwat ongebruikelijke, maar potentieel geestige combinatie van filmzalen, storytelling – dat is het hippe woord voor verhalen vertellen – en livemuziek, aldus een persbericht van Kinepolis.

Het concept is bedoeld om het publiek via beeld en proeverijen mee te nemen in het verhaal achter het merk, en voor de techliefhebber die ook van een goed glas houdt, klinkt dit als een interessante avond uit, zij het met de kanttekening dat je natuurlijk wel achttien jaar of ouder moet zijn.

De hoofdrolspeler van de avond is Dennis Hurkmans, de oprichter van BUS Whisky. Hij zal zijn publiek meenemen in de ‘meeslepende’ (een bijvoeglijk naamwoord dat we, licht ironisch, maar al te graag overnemen) ontstaansgeschiedenis van zijn ‘duurzame’ distilleerderij. Hurkmans schuwt de details niet en vertelt over de eerste mislukte brouwexperimenten tot aan de internationale prijzen die zijn whisky’s in de wacht sleepten.

Dennis Hurkmans. Beeld: Persbericht.

Dit alles wordt ondersteund met muziek en natuurlijk de proeverijen. Bij aanvang ontvangt elke bezoeker een speciale doos met de verschillende whiskysoorten die gedurende de avond aan bod komen, zodat je letterlijk kunt proeven van het succesverhaal.

Whisky van graan

BUS Whisky is een merk dat zich richt op duurzaamheid, wat in de moderne tijd steeds belangrijker wordt, en dat maakt het extra interessant voor de bewuste consument. Het bedrijf distilleert onder andere whisky van graan dat op eigen land verbouwd wordt. Tijdens de ‘Theatershow’ krijg je een inkijkje in hoe ze van (mis)lukkingen tot bekroningen in bijvoorbeeld San Francisco zijn gekomen. Voor de bioscoopbezoeker die de filmervaring wel kent, maar nog niet een proeverij in een stoel van Kinepolis heeft meegemaakt, is dit een geheel nieuwe belevenis. Het concept KineTasting draait erom een merk virtueel te ‘rondreizen’ en zo meer te leren over de geschiedenis en de smaak ervan, waarbij de mix van beeld, presentatie en proeven de ultieme beleving moet creëren.

De ‘BUS Whisky Theatershow’ toert in november en december 2025 langs zeven Kinepolis-locaties in Nederland: Den Bosch, Breda, Dordrecht, Utrecht, Spijkenisse, Haarlem en Zoetermeer. Hoewel er geen specifieke ticketprijs wordt genoemd in het bericht, benadrukt Kinepolis dat de whisky tasting-box bij de toegangsprijs is inbegrepen. Het is dus aan te raden snel te kijken op de website van de bioscoopketen, want er zijn slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Zo’n combinatie van de donkere zaal, de vertelkunsten van de oprichter en vijf slokken whisky mag je als liefhebber van een goed verhaal met een smaakvolle twist immers niet missen.