A barista at Starbucks skillfully pours coffee from a carafe into a cup on the counter.
Ja, nu wil ik een nieuwe!

In Kopenhagen betaal je de hoofdprijs voor je Starbucks-koffie – Nederland doet het opvallend goed

Wie dacht dat een Starbucks-koffie overal in Europa ongeveer evenveel kost, heeft het goed mis. Uit een recent onderzoek van TradingPedia blijkt dat de prijs van een simpele Caffè Latte flink uiteenloopt, en in sommige steden zelfs een serieus luxeproduct is. Zo betaal je in Kopenhagen het meest: maar liefst €7,00 voor een beker melkkoffie. Daarmee is de Deense hoofdstad de onbetwiste koploper in Starbucks-tariefinflatie, aldus het rapport.

In vergelijking met dat prijskaartje komt Nederland er verrassend mild vanaf. In Amsterdam betaal je gemiddeld €5,45 voor een Caffè Latte – nog steeds pittig, maar het wordt pas echt interessant als je kijkt naar de tijd die je moet werken om die koffie te kunnen veroorloven. In de hoofdstad is dat minder dan elf minuten. Daarmee is Amsterdam de meest betaalbare stad van Europa als je de prijs afzet tegen het gemiddeld loon.

In Athene bijvoorbeeld moet je bijna vijftig minuten werken voor diezelfde kop. En wie dagelijks een latte haalt in de Griekse hoofdstad, ziet zomaar 14,3% van het maandinkomen verdwijnen in koffieschuim. Starbucks-prijzen in steden als Brussel (€6,80), Luxemburg (€6,80), Londen (€5,47) en Parijs (€5,45) tonen aan dat de koffieketen zijn tarieven stevig afstemt op het lokale prijsniveau. Maar dat zegt niet alles. Want hoewel Amsterdam in de Europese top vijf staat qua prijs, blijft het – dankzij hoge lonen – ook een van de plekken waar koffie het minst ‘pijn’ doet.

In absolute cijfers kun je met een gemiddeld maandsalaris in Amsterdam zo’n 794 lattes kopen. In Athene zijn dat er nog geen 210. Helemaal aan de andere kant van het spectrum vinden we Boedapest, waar de goedkoopste Starbucks-koffie van Europa wordt verkocht: €2,80 voor een latte. Maar ook hier geldt: goedkoop is relatief. De salarissen liggen er dermate laag dat je alsnog meer dan 27 minuten moet werken voor je kopje ketenkoffie.

Kortom, Starbucks blijkt niet alleen een barometer voor hipheid, maar ook voor inkomensongelijkheid. De frappuccino mag dan overal hetzelfde smaken, de financiële nasmaak verschilt per land flink.