‘Games als Hatred moeten gewoon kunnen’ | Stelling
Je kunt de klok er op gelijk zetten. Om de zoveel jaar komt er een game uit waarvan iedereen zijn onderbroek in de knoop raakt. Geweldadig, immoreel, compleet gestoord. Het gaat ditmaal om het spel Hatred, van de Poolse game-ontwikkelaars Destructive Creations.
Geloof mij maar als ik zeg dat Polen vol zit met vriendelijke, glimlachende, knappe mensen en eenhoorns die regenboogjes uitpoepen. Maar die indruk krijg je niet bij het zien van de trailer van Hatred. De hoofdpersoon is klaar met de wereld, wil er een einde aan maken maar neemt daarbij zoveel mogelijk mensen mee. Dat is het doel van het spel. Onschuldige mensen doden. Zoveel en zo gruwelijk mogelijk. Mocht je de trailer nog niet gezien hebben, check ‘m hieronder. Obligate waarschuwing: het kan even slikken zijn.
Niet voor gevoelige kijkers, denk ik
En dus kwam er een shitstorm aan kritiek over de Poolse game-studio heen. Dat hadden ze verwacht, zeiden ze zelf. Men kan beter over je fiets lullen, dan over je lul fietsen. En als je als compleet onbekende studio je game wilt verkopen, dan is er niet zoiets als ‘slechte aandacht’.
Maar ook de jacht op computergeweld in het algemeen is weer geopend. En dat riedeltje herhaalt zich elk jaar. Geweld is een onderdeel van games sinds je op arcadekasten met een ruimteschip aliens aan gort kunt schieten. Sindsdien discussiëren we over geweld in games. Als we Hare Krishna’s omver kunnen rijden in GTA (GOURANGA!). Als we als terroristen over een vliegveld kunnen lopen in CoD (No Russian). Als we omaatjes verpletteren onder onze wielen in Carmageddon (Splatter bonus!) of iemand met een baksteen toetakelen in The Warriors (Come out and plaaayaaay!)
Het is goed dat zo’n discussie gevoerd wordt. Zo bepalen we allemaal dat er grenzen zijn, en waar die precies liggen. De uitkomst is altijd hetzelfde. Goede games worden gespeeld, slechte games vergeten. Geweld doet daar niets aan af. Vandaar de stelling:
‘Games als Hatred moeten kunnen’
Yup, we haken aan bij dé discussie. Vooral omdat ik benieuwd ben hoe jullie er tegenover staan. Dus laat maar horen. Vind je dat dit soort games, hoe smakeloos ook, gemaakt moeten worden? Of gaat dit de grens over en moeten hier maatregelen tegen komen? En waar trek jij de grens? Laat het horen in de comments. Kunnen we het er over een paar jaar weer op precies dezelfde wijze over hebben.
(Vanwege een defecte camera moet het deze week even zonder video. Sorry!)
-
Storm in een glas water lijkt me. Destijds met de ‘No Russian’ missie van CoD MW was er ook een heisa om niks. Niemand verplicht je om het spel te kopen/spelen.
-
Moeten mensen zelf weten, maar ik vind een terrorist spelen in een game gaat misschien toch wel een beetje te ver.. (wie weet nemen er wel personen een voorbeeld aan van deze game, you never know..)
-
Waar zou voor jou de grens liggen? Een game waarin je een terrorist moet uitschakelen? Een film, waar je naar een terrorist kijkt? Een Youtube-vid met terroristen? Gewoon benieuwd.
-
Het Gaat te ver als je zelf de terrorist moet zijn, en alleen maar als doel hebt om mensen op gruwelijke wijze te vermoorden.. Dan begrijp ik niet dat mensen zo’n nutteloze game willen kopen.
-
-
Ik vind dit een nee, zeker omdat er in Amerika pas nog een militair is dood geschoten, lijkt mij dat dit spelletje meer mensen aanspoort om ook een geweertje thuis te halen. Dit gaat net te ver.
-
Dat was Canada. 😉
Serieuze vraag: is er ooit wel eens iemand aangespoord een geweertje thuis te halen door een spelletje, dat je weet? De link is vaak gelegd, maar nooit bewezen voor zover ik weet. -
Toevallig ken ik mensen bij mij op school die wel wapens thuis hebben door het spelen van schietspelletjes. En telt een Hidden-Blade van Assassin’s Creed ook? Want dan ken ik ook iemand.
-
Comments