Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Geniet, maar gerucht met mate

Geniet, maar gerucht met mate
Dennis de Vries

Het laatste gerucht uit de techwereld: een nog niet-bestaande smartphone van Samsung moet gaan concurreren met een nog niet-bestaande smartphone van Apple. De score: ontelbare nieuwsberichten naar aanleiding van een bron in een Koreaanse krant die iets in die richting mompelt. We weten niet zo goed of we het vol interesse moeten lezen of ons juist druk moeten maken over de huidige stand van techjournalistiek. Zijn al die geruchten wel zo interessant?

 

>> Check de originele stelling: ‘Al die geruchten en lekken zijn totaal niet interessant

 

Het is niet altijd zo geweest. Er was een tijd waarin je moest afwachten wat je te zien kreeg als een fabrikant een smartphone presenteerde. Bij populaire toestellen van grote merken werd er her en der wel wat gefluisterd in de wandelgangen, maar meer dan een vermoeden had je niet. Ik weet nog dat ik in 2008 naar Londen ging voor een Nokia-presentatie. Het was een verrassing wat ze gingen presenteren. ‘Iets met muziek’ was alles wat men wist. De verrassing bleek uiteindelijk een drol van een toestel, de Nokia 5800 XpressMusic, te zijn.

Ergens is een omslagpunt gekomen, en volgens mij ligt dat ergens zo’n vier jaar terug. Om precies te zijn: op 19 april 2010. Op die dag zette toenmalig techsite Gizmodo een artikel live dat insloeg als een bom: “This is Apple’s next iPhone”. Waar zeker Apple tot dan toe in staat was de spanning voor een productlancering tot grote hoogte te stuwen door zorgvuldig informatie te lekker aan een select groepje media, gooide dit roet in het eten. Gizmodo had een prototype van de iPhone 4 in handen gekregen en maanden voor de lancering konden we dus alle nieuwe features en het nieuwe design tot in detail bewonderen.

Maar daar tegenover staat wereldfaam, hordes bezoekers, breaking news

Het legde Gizmodo geen windeieren. Natuurlijk sloeg Apple terug, stuurde de politie op medewerkers van de site af en schrapte de naam Gizmodo van al hun perslijsten. En Gizmodo had, zo bleek later, $5000 moeten betalen aan de gozer die het toestel in een bar had gevonden. Maar daar tegenover staat wereldfaam, hordes bezoekers, breaking news, een scoop waar iedereen het over had. Daar doe je het als techsite voor.

Een nieuwe ‘iPhone 4’

Sindsdien is elke techsite wanhopig op zoek naar een nieuwe ‘iPhone 4’. Niet langer tevreden om te wachten tot Apple iets prijs wil geven om de spanning op te drijven voor hun lancering, nemen techjournalisten zelf het initiatief. Apple zelf laat niets los, maar hun leveranciers en verkooppunten zijn vrij spel. Er zijn duizenden mensen over de hele wereld betrokken bij het maken van een nieuwe iPhone. Gegarandeerd dat er eentje bereid is stiekem een wazig fotootje te schieten of een klein onderdeel van de lopende band mee te smokkelen. Anno 2014 wordt diegene steevast gevonden.

Dat is goed. Als een journalist iets wil weten, dan moet hij niet stoppen bij de Apple-woordvoerder die standaard zijn mail niet beantwoordt. Daar ben je geen journalist voor. Dan keer je elke steen om en rust je niet tot je daadwerkelijk dat beeldscherm met eigen ogen kan aanschouwen. Je werkt niet voor Apple, dus waarom zou je meedoen aan hun zorgvuldig gecreëerde hype? Niet dus.

Regionaal sufferdje

Maar in het kielzog van journalisten met écht nieuws varen ook ontelbare sites mee met een minder bewonderenswaardige werkethiek. Redacteuren die met de voeten op het bureau elk buitenlands bericht 1-op-1 overtikken. Of de bron nu een Koreaans regionaal sufferdje is waar niemand ooit van gehoord heeft, of een ‘anonieme bron’ die door een site geciteerd wordt. Sommige zijn betrouwbaar en nieuwswaardig (wij proberen ons te beperken tot deze categorie), andere zijn compleet uit de lucht gegrepen. Want laten we niet vergeten: we leven in een wereld waarin nieuwssites massaal bij de neus worden genomen door iemand die een plaatje van een schroefje rond stuurt. Maar nieuws over smartphones, hoeveel vraagtekens er ook bij staan, levert nu eenmaal karrenvrachten aan bezoekers op.

 

Geruchten, lekken, blurrycam-foto’s….

 

Vandaar dat de uitslag van de poll die we vorige week bij de stelling plaatsten niet als een verrassing komt. 61% geeft aan geruchten over smartphones en gadgets interessant te vinden. Ongeacht hoe betrouwbaar of plausibel die geruchten zijn. Als een onbekende anonieme Chinese fabrieksmedewerker zegt dat ook de iPhone 6 een nieuw schroefje krijgt, dan smullen we daarvan. Lezers zijn zelf wijs genoeg om te bepalen of het belangrijk of waar is. “Geruchten zijn leuk, maar ze kloppen zeker niet altijd. Het is altijd gewoon afwachten tot de lancering.” Daardoor is het dus nooit meer pakjesavond. We ruilen één avondje ‘wow!’ in voor maandenlang ‘meh’. Of zoals Ikbenbrian het in de comments verwoordt: “Geruchten en lekken zijn als een soort van spoiler van een film die je heel graag wilt zien“.

 

Nooit meer ‘one more thing’

Toen in 2007 Steve Jobs op het podium stond, bestond er slechts een zeer sterk vermoeden dat de iPhone er aan zat te komen. Maar de ‘one more thing’ bracht de toeschouwers in extase. Het enige wat tegenwoordig nog een zaal vol tech-liefhebbers in extase brengt zijn de woorden: “Dat was het voor vanavond.” In het gunstigste geval gevolgd door: “In de zaal hiernaast staan hapjes klaar”. Iedereen wist toch allang wat er gelanceerd ging worden.