Samsung heeft in september zijn laagste marktaandeel op de smartphonemarkt in tien jaar bereikt. De Zuid-Koreaanse techreus zakt tot 19%, nadat het jarenlang de koppositie deelde met Apple. De cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeksbureau Jemlit.com.
Samsung was tot eind 2022 nog de grootste smartphoneverkoper ter wereld, maar sindsdien heeft Apple die positie overgenomen – en vastgehouden. De neergang van Samsung is vooral te wijten aan felle concurrentie uit China, met namen als Xiaomi, Vivo en Oppo die in sneltreinvaart terrein winnen.
Uit cijfers van Statcounter blijkt dat Samsung eind 2022 nog een marktaandeel van 26,9% had. Dat daalde in rap tempo: eind 2024 stond het aandeel op 23,3%, en in september 2025 is het dus afgezakt tot 19%. Dat is een daling van 4,5% in zeven maanden tijd. De laatste keer dat Samsung zo’n scherpe val maakte, was in 2018.

Opvallend genoeg gaat het Apple relatief beter af. Hoewel ook zij marktaandeel verloren sinds begin dit jaar (ongeveer 1,5%), staat het Amerikaanse bedrijf er nog steeds beter voor dan tien jaar geleden, met een stijging van 1,7% in die periode. Ondertussen stijgen de Chinese merken hard: Xiaomi en Oppo hebben hun aandeel verachtienvoudigd en Vivo zelfs 48 keer zo groot gemaakt sinds 2020.
Met name in Azië gaat het Samsung slecht af. In wat de grootste smartphonemarkt ter wereld is, daalde het marktaandeel sinds 2015 met 20,8%. Ter vergelijking: in Europa en Noord-Amerika zijn de verliezen een stuk beperkter. In Europa verloor Samsung sinds 2015 slechts 2,3%, terwijl Apple er 5,8% bij kreeg.
Het volledige overzicht van marktaandelen en trends is te vinden op de website van Jemlit.

