Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

’t Wereldje (97) met HitchBOT, Oculus Cinema en voetbal!

’t Wereldje (97) met HitchBOT, Oculus Cinema en voetbal!
Paul Gersen

Rare nieuwtjes, hilarische persberichten en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je met Draadbreuk in de weer bent. Daarom blikken we wekelijks in ’t Wereldje terug op de raarste zaken die voorbij kwamen. Wat vonden wij er van? Dit dus!

 

5. Bewijs: Amerikanen willen alles dood hebben

 

De opvolger van HitchBOT is enigszins getuned

De opvolger van HitchBOT is enigszins getuned

 

Waren we net een beetje bijgekomen van die Amerikaan die Afrika’s favoriete leeuw met zijn pijl en boog naar de eeuwige jachtvelden schoot, krijgt the interwebs de volgende klap alweer te verwerken. In Philadelphia (de stad, niet de zuivelspread) werd deze deze week het levenloze lichaam van HitchBOT gevonden, of wat er nog van over was. De goedlachse Canadese robot liftte de afgelopen jaren de hele wereld over en deed zelfs Nederland een keer aan. Dat ging prima: de robot werd opgepikt door fijne autorijders en even verderop weer afgezet. Dat kan in Nederland. In Duitsland en Canada trouwens ook. In de Verenigde Staten blijkbaar niet. Het ging twee weken goed, daarna verdween HitchBOT van de radar en werd hij uiteindelijk teruggevonden in een container, zonder hoofd en de armen ernaast. De vraag die de social media bezig houdt: wie doet zoiets? Wij doen alvast een schot voor de boeg: een tandarts met te veel geld en een minderwaardigheidscomplex die zijn problemen het liefst afreageert op wezens die zich niet kunnen verweren?

 

4. Race slechtste tweet nu al beslist

 

De humor ligt niet altijd op straat

De humor ligt niet altijd op straat

 

Een goede grap mag vrienden kosten, vinden wij, maar dan is de voorwaarde wel dat hij ook echt goed moet zijn. En iedereen weet dat de lijn tussen goed en slecht in dezen nogal dun is. Kijk maar even rond op internet en je zult zien dat voor iedereen met humor zeker honderd mensen zijn zonder. Ach ja, anders zouden de commentsecties op AD.nl en Telegraaf.nl zo leeg zijn, zullen we maar zeggen. Maar als je geen humor hebt, weet dat dan ook. Niks is zo vervelend als iemand die probeert lollig te zijn. Eén Guido Weijers is genoeg! Wanneer je niet geinig uit de hoek kunt komen, laat het over aan anderen. Anders loopt het slecht af. Bij techsite Re/code hebben ze dat inmiddels aan den lijve ondervonden. Daar schreven ze een artikel over de overname van Nokia Here Maps door een consortium van een aantal Duitse autofabrikanten. Sowieso wel een droog onderwerp. Maar blijkbaar dacht iemand op kantoor daar er anders over. “Yeah, now my BMW has a star on it and keeps saying “TURN LEFT NOW!” when I drive past Birkenau”, twitterde het officiële kanaal. Lekker, laten we de Holocaust er weer eens bij halen! De tweet is inmiddels verwijderd en de techsite heeft excuses aangeboden, maar de race voor slechtste tweet van 2015 is in ieder geval gelopen.

 

3. HTC duwt advertentie door je strot

 

Serieus, altijd die handdoek mee, jongens

Serieus, altijd die handdoek mee, jongens

 

Dat het niet echt lekker gaat met HTC hadden we al een tijdje door, maar het begint er nu wel heel erg dramatisch uit te zien voor de smartphone-fabrikant. Afgelopen week werd bekend dat het bedrijf in het derde kwartaal een verlies leed van liefst 116 miljoen dollar en dat de opbrengsten van vorig kwartaal waren gehalveerd in vergelijking met de zelfde periode vorig jaar. En dat hadden zelfs beursanalisten niet verwacht, dus kelderde de koers van het aandeel gigantisch. Hoe alarmerend dat ook klinkt: het kan gebeuren. Je hoeft immers maar een goede smartphone te maken en de wereld daarvan te overtuigen en het geld spuit weer door de brievenbus naar binnen. Verlies maken betekent: don’t panic, carry a towel en bedenk een strategie om het op te lossen. Maar bij HTC panikeren ze momenteel de pan uit, zo blijkt nu. Vorige week kregen gebruikers van HTC-smartphones ineens een advertentie van de film Fantastic 4 op hun scherm, verstuurd via HTC Sense Home, onderdeel van het besturingssysteem. Inderdaad, HTC duwt zijn klanten een advertentie door de strot op een apparaat waar al grof geld is betaald, en dat alles om een grijpstuiver te verdienen. De reacties waren natuurlijk furieus. Daar verlies je dus klanten mee. Nee, wij zijn bang dat het niet meer lang gaat duren voordat HTC ten onder gaat.

 

2. Fox Sports heeft maling aan geschiedenis

 

Oke, voor een potje als dit hebben we wel wat knaken over

Oke, voor een potje als dit hebben we wel wat knaken over

 

Wij van Draadbreuk mogen graag een potje voetbal kijken. Maar zoals jullie weten, zijn we redelijk druk en zit een tweewekelijks ritje naar het thuisstadion er niet in. En dus kijken we onze wedstrijden op tv. Of sorry, zeiden we tv? We bedoelen natuurlijk op de computer via een gratis stream. No way namelijk dat wij maandelijks bijna twintig euro gaan neertellen voor een abonnement op Fox, daarvoor spelen onze clubjes toch echt te veel schijtwedstrijden in een seizoen. Je kunt trouwens ook losse wedstrijden kijken via Fox. Kosten: bijna acht euro! Per wedstrijd! Voor dat geld kan je bijna ook naar de bioscoop, waar een paar honderd man een half jaar lang hebben lopen zweten om een blockbuster op het doek te krijgen.

Ja, voetbal op tv is duur, te duur. En dat vinden jullie ook en daarom bezoeken jullie websites als Janlul.com, waar je gratis streams kunt krijgen, massaal. Of: ‘kon’ krijgen is het nu, want de site is offline, naar verluidt omdat Fox Sports de mensen erachter heeft gesued. En dat gaan ze bij alle illegale streamaanbieders doen. Hee, waar kennen we dat van? Oja! Muziekpiraterij! En we weten hoe dat afliep: waar een website werd opgerold, kwamen er twee voor in de plaats, men sloeg massaal aan het downloaden en de hele business stortte bijna in, totdat iemand dacht: laten we eens kijken wat de consument eigenlijk wil waaruit het Spotify-model ontstond. Voetbal kijken voor niet te veel geld en simpel te bedienen: dat wil men. En daar gaat Fox ook achterkomen, na jarenlang windmolens bevechten en een gigantische financiële strop, vermoeden we.

 

1. Oculus laat mensen thuis door je film heen praten.

 

"Zit potdorie nog iedereen erdoorheen te lullen!"

“Zit potdorie nog iedereen erdoorheen te lullen!”

 

Er zijn twee redenen waarom wij af en toe een bioscoopje pakken. Allereerst natuurlijk om de nieuwste films te zien en ten tweede om dat te doen op een groot scherm. Je gaat de nieuwe Mad Max natuurlijk niet op een klein tv-tje kijken. Maar eerlijk gezegd zijn daarmee alle voordelen van de bios wel opgenoemd. Als wij IMAX bij ons in de woonkamer zouden hebben, zou de plaatselijke Pathé ons nooit meer zien. We weten ons geld wel beter te besteden dan aan dure consumpties en daarbij: al die mensen in de zaal zijn zo vreselijk irritant. Met hun krakende chipszakken,het er de hele tijd langs moeten om naar het toilet te gaan en vooral het oe- ver-lo-ze geouwehoer. Een film moet je eigenlijk in je eentje kijken, of desnoods met een mooie meid als je de film toch niet wilt zien.

Daarom keken we ook zo op van dit bericht over Oculus Cinema, de bioscoop-app van de virual reality-bril. Is erg belangrijk voor Oculus, zo schijnt. Wij snappen het niet: thuis een film kijken, maar het gevoel hebben alsof je in de bioscoop zit? Met allemaal mensen virtueel om je heen? Hallo, doe even normaal zeg. In een tijd dat on demand het toverwoord is, is dit wel erg retro voor de toekomst.

Fotocredtis:

Robocop: ROBOCOP via photopin (license)
Rift: Mickey Hart at UCSF via photopin (license)