Wie dit najaar zijn favoriete sportcompetities live op tv wil volgen, is daar flink meer geld aan kwijt dan twee jaar geleden. De prijs van sportzenderpakketten bij providers is met gemiddeld 12 tot 37 procent gestegen, blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Pricewise.
Een abonnement op Viaplay, met onder meer Formule 1, de Premier League en darts, kost inmiddels gemiddeld 237 euro per jaar – dat was twee jaar geleden nog 173 euro. Ziggo Sport steeg van 156 naar 175 euro per jaar, terwijl ESPN Compleet nu gemiddeld 151 euro kost, een stijging van 12 procent. En dat zijn prijzen inclusief eventuele tijdelijke kortingen.
Volgens Bram Cornelisse van Pricewise krijgen sportliefhebbers weliswaar niet minder content, maar ook weinig nieuws terug voor de forse prijsverhogingen. “In vergelijking met streamingsdiensten valt het misschien mee, maar met praktisch gelijke inhoud zijn de pakketten toch behoorlijk in prijs gestegen, zelfs als je de promoties in ogenschouw neemt.” En dat terwijl de inhoud nauwelijks veranderd is. Veel liefhebbers kiezen dan ook om gratis voetbal te kijken via internet, wat voor kabelaars niet per se wenselijk is.
Opvallend is dat deze prijsstijgingen flink boven de inflatie uitkomen: die lag tussen juni 2023 en juni 2025 op zo’n 8 procent. Sport op tv lijkt dus sneller in prijs te stijgen dan de gemiddelde boodschappen of energierekening. Ondertussen daalt het aantal huishoudens met een klassiek tv-abonnement gestaag. In het eerste kwartaal van 2025 waren er 6,83 miljoen aansluitingen, bijna 400.000 minder dan in 2023. Vooral Ziggo en DSL-aanbieders zien hun klanten weglopen, ondanks de opmars van glasvezel.
Voor wie niet wil vastzitten aan een abonnement zijn losse dagpassen een alternatief, maar ook die zijn niet goedkoop: zo’n 7,95 euro per uitzending. Daarmee is het voor veel fans inmiddels een sport op zich geworden om de goedkoopste manier te vinden om überhaupt nog sport te kunnen kijken.