Black Friday komt eraan, dus dat betekent: schreeuwerige banners, tijdelijke kortingen die al weken duren en… nepdeals. Schokkend nieuws, althans volgens Tweakers, dat met een alarmerend persbericht komt over iets waar iedereen met een internetverbinding allang weet van heeft. Ja, je raadt het al: veel ‘aanbiedingen’ zijn eigenlijk helemaal geen aanbiedingen.
Volgens het techplatform was vorig jaar 45 procent van de elektronica-aanbiedingen vóór Black Friday al goedkoper. Daarmee stijgt het percentage nepdeals voor het tweede jaar op rij, en daar moeten we blijkbaar van opkijken. Want hoe durven winkels toch klanten te verleiden met FOMO (fear of missing out), ‘nog maar 3 op voorraad’-kreten en een countdownklok die na 24 uur doodleuk opnieuw begint? Dit soort ‘dark patterns‘ hebben we al genoeg gezien
“Niet elke winkel houdt zich aan de regels voor kortingsprijzen,” stelt Tweakers-expert Eric van Ballegoie, die uitlegt dat veel webshops hun voordeel halen uit het onoverzichtelijke prijsgeweld. Black Friday begint tegenwoordig zo vroeg dat je je afvraagt of het niet gewoon ‘November Sale’ moet gaan heten. Nieuwe deals zijn bovendien zelden beter dan eerdere aanbiedingen.
Gelukkig is er hoop, in de vorm van Tweakers’ eigen Pricewatch. Daarmee kun je – verrassing – prijzen vergelijken. Je ziet meteen of een product drie weken geleden niet toevallig goedkoper was, en of je dus eigenlijk helemaal niet hoeft te stressen over die ogenschijnlijk zeldzame aanbieding.
Voor wie liever lui dan prijsbewust is, biedt Tweakers ook dealalerts, live-overzichten en een stemmende community aan. Alles om te voorkomen dat je 37 euro extra betaalt voor een stofzuiger die in juli goedkoper was. Of, zoals Tweakers het zelf omschrijft: “Zo voorkom je een nepdeal.” Precies wat we al jaren doen dus.

