Crisis lijkt voorbij voor telecomproviders
De grote Nederlandse telecomproviders in Nederland zullen aan het eind van 2014 even de polonaise hebben gelopen. Er lijkt namelijk een einde te komen aan de crisis bij de vijf providers. Voor zover je kunt spreken van een echte crisis op een markt waar concurrenten elkaar met fluwelen handschoentjes te lijf gaan. Wij hebben een overzicht van hoe de vijf providers het afgelopen jaar presteerden.
KPN: eindelijk weer wat stijging
KPN is wat betreft telecomdiensten marktleider in Nederland en het zag de omzet in 2014 met 4,6 procent dalen ten opzichte van 2013. Hoewel de druk groot was en KPN vooraf wist dat 2014 een moeilijk jaar zou worden, was het laatste kwartaal van 2014 een meevaller. De omzet steeg eindelijk weer eens, nadat er vele kwartalen alleen dalingen in omzet waren. KPN deed het op de consumentenmarkt erg goed, terwijl het op de zakelijke markt juist terrein verloor.
Vodafone: credits voor glasvezel
Vodafone zag de omzet in 2014 stijgen met ongeveer 2 procent. De stijging was voornamelijk te danken aan hoger mobiel datagebruik van consumenten, het succes met dochter Hollandse Nieuwe en de introductie van dsl- en glasvezelabonnementen. Dat laatste is overigens iets waar Vodafone zowaar credits voor verdient, de provider investeert zelf in het glasvezelnetwerk en wil echt iets nieuws bieden en niet aan komen zetten met hetzelfde aanbod als de concurrentie onder een andere naam. We hopen dan ook maar dat de Europese Commissie geen roet in het eten zal gooien.
T-Mobile: minder grote loser dan het lijkt
T-Mobile is, als we alleen naar de omzet kijken, de grootste verliezer van de grote telecomproviders in Nederland, de provider kende over heel 2014 gezien een omzetdaling van 7 procent. Toch klinkt dat negatiever dan het in werkelijk was. De daling was namelijk voornamelijk het gevolg van het afstoten van Euronet en Simpel. T-Mobile zag wel het aantal klanten enigszins teruglopen, maar doordat de bestaande klanten meer opbrachten daalde de omzet verder maar licht en werd er zelfs fors meer winst gemaakt.
Ziggo: sky is the limit
Ziggo, dat in 2014 nog bestond uit UPC en Ziggo, zag de omzet in 2014 het meest stijgen. De omzet van Ziggo zelf steeg met ruim 20 procent, terwijl de omzet van UPC met 1 procent daalde en dat zorgde voor een stijging van ongeveer 20 procent voor de beide bedrijven samen. En dat is best knap, aangezien zowel UPC als Ziggo in 2014 minder diensten leverden aan klanten dan een jaar eerder. Daarbij moeten we trouwens wel vermelden dat mobiele abonnementen in de cijfers van Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo, niet meetellen in het aantal geleverde diensten.
Tele2: goede vooruitzichten
Tot slot kende ook Tele2 een moeilijk jaar en de omzet daalde over heel 2014 gezien met 4,8 procent. Ook hier is echter in het laatste kwartaal een opleving te zien en in het laatste kwartaal bleef de omzet ten opzichte van datzelfde kwartaal in 2013 vrijwel gelijk. De vooruitzichten voor Tele2 zijn bovendien goed, aangezien er eindelijk abonnees worden toegelaten op het 4G-netwerk. Je zou dus logischerwijs verwachten dat de omzet dit jaar eindelijk weer zal stijgen. Het is dan ook te hopen dat deze sympathieke provider, die zowaar niet aan prijsafspraken lijkt te doen, een goed 2015 zal beleven.