Oppo, OnePlus en Xiaomi: aangenaam!

Oppo, OnePlus en Xiaomi: aangenaam!

De echte techkenner zal ze ondertussen wel een beetje kennen, maar ben jij eigenlijk een eenvoudige smartphonegebruiker en wil je gewoon een goed apparaat dat werkt, dan kan het maar zo zijn dat je nog nooit van Oppo, OnePlus of Xiaomi hebt gehoord. Daarom nemen we deze drie Chinese smartphonemerken even onder de loep.

Apple, Samsung, Nokia. Zo maar drie merken uit totaal verschillende landen en zelfs werelddelen, maar wel met een grote gemeenschappelijke deler: ze zijn experts op het gebied van de mobiele telefoon. Vraag aan je opoe welke telefoon ze wil en ze zal onherroepelijk ‘een Galaxy’ of en ‘iPhone’ noemen. Is ze heel erg op leeftijd, dan zal wellicht een Nokia 3310 voorbijkomen…

De kans dat ze OnePlus 8 abonnement, Xiaomi met simkaartje of Oppo met beltegoed wil, is dan niet zo groot. En dat is eigenlijk onterecht, want de Chinezen komen er op smartphonegebied aan. Of eigenlijk: zijn er al, maar groter dan ooit. Niet voor niets heeft OnePlus al een heuse pop-up store in Rotterdam gehad en maakte Oppo onlangs bekend een Europees hoofdkantoor te vestigen in Dusseldorf.

Daarom een stukje geschiedenis en duiding. En extragratis een smartphonetippie per merk, zodat jij weer helemaal op de hoogte bent. Want zo zijn we.

OnePlus

OnePlus is een zeer populair merk onder jonge smartphoneliefhebbers. Het is opgericht in 2013 en is een dochterbedrijf van Oppo (daar komen we zo over te spreken). OnePlus geniet grote populariteit omdat ze lange tijd precies deden wat andere fabrikanten niet doen: het maken van kwalitatief hoogwaardige en snelle telefoons zonder al teveel onnodige opsmuk, met daarbij een zeer goed prijskaartje. De verkopen gingen lange tijd enkel via het wereldwijde web om prijzen te kunnen drukken.

Een van hun meest succesvolle wapenfeiten was de OnePlus 5, die later nog in een gekke, kleurrijke variant uitkwam. Dat was in 2017. Anno nu is de OnePlus 8 een absolute topper, al kun je niet per definitie meer zeggen dat ze erg goedkoop zijn…
Oh, en je kunt inmiddels wel stellen dat OnePlus in Nederland een gevestigd merk is – vorig jaar stond het bij de introductie van de OnePlus 7 rijen dik…

Het was druk bij de opening van de OnePlus 7 Pro opening.

Lees ook: Draadbreuk probeert een telefoon te maken

Oppo

Oppo is de vader van OnePlus. Of het moederbedrijf van OnePlus. Of de baas van OnePlus. Laten wehet zo zeggen: Oppo is iets van OnePlus. En OnePlus is heel populair in Europa. Populairder dan Oppo. Maar daarmee sneeuwt het eigen merk een beetje onder. Ergens snappen we dat wel, want Oppo is vooral erg Chinees en lekker gek. En lekker gek, daar zitten we in in Nederland vaak niet op te wachten. Doe maar gewoon, dan doe je al gek gneoeg is niet voor niets ons meest uitgesproken spreekwoord.

Waarom is Oppo dan zo ‘lekker gek’? Nou, het maakt over het algemeen typische conceptphones – en brengt die dan ook echt uit. Telefoons met een draaibare camera, bijvoorbeeld.

Daar zitten wij echt niet op te wachten. Dat doet ons zeer. Aan onze ogen en aan het gebrek functionaliteit. Maar we moeten tegelijk onze ogen niet sluiten voor innovatie – gekke ideeën kunnen soms leiden tot daadwerkelijke verbeteringen. Welnu, welke dan?

Tegenwoordig is het heel normaal om een telefoon te hebben die amper randen kent. Dat de ‘bezels’ minimaal zijn. Al in 2015 kwam Oppo met zo’n idee. Toen werden ze min of meer uitgelachen. Maar dat lachen, dat doet Oppo nu het hardst.
Nu een Oppo-telefoon? Dan moet je gaan voor de Find X2 Pro, al is die met 1200 euro niet goedkoop.

Xiaomi

We dachten dat Huawei een ingewikkelde naam was om uit te spreken. Man, wat zaten we daar fout. Want opeens kwam Xiaomi (Ksi-Auw-Mie) naar ons land. In eerste instantie werd het merk, dat sinds maart 2020 de derde grootste smartphonefabrikant ter wereld is, in ons land bekend met fitnesstrackers, de zogenoemde MiBands, maar tegenwoordig kun je bij iedere telefoonwinkel wel een Xiaomi smartphone aanscahffen. Wat krijg je dan? Vooral degelijkheid. Telefoons van Xiaomi zijn niet slecht, maar spannend kun je ze zelden noemen. Alleen al daarom denken wij dat deze Chinees niet echt succesvol is in ons land – een echte RTB is er bij Xiaomi niet zo snel te vinden.

Desalniettemin zijn ze wel druk bezig op de markt, al gooide corona wel wat roet in het eten: in Rotterdam zou een fysieke ‘MiStore’ komen, maar vanwege COVID-19 is die tot nader order uitgesteld.

Xiaomi Mi Band 2 review
MiBand