Project Beyond: Samsung gaat verder met VR
Samsung zet zwaar in op Virtual Reality. Gisteren presenteerde de fabrikant op zijn eigen ontwikkelaarscongres Project Beyond, een camera die 360 graden 3D-beeld kan opnemen. Met het apparaat kunnen video’s gemaakt worden voor de Gear VR headset, die al eerder dit jaar gepresenteerd werd.
Niet elke bijeenkomst van Samsung gaat gepaard met musicals, live muziek, B-sterren en glitz ’n glamour. Gisteren hield de fabrikant zijn ontwikkelaarsbijeenkomst. Weinig spektakel op het podium, maar wat er te zien was, maakte het juist ontzettend interessant. Project Beyond moet jou de mogelijkheid geven om overal naar toe te reizen zonder van de bank af te komen, door tegelijkertijd in elke richting video op te nemen. Zodra je dat bekijkt door een VR-bril als de Gear VR is het het net of je er bent.
Video: zo werkt Project Beyond
De camera die Samsung daarvoor heeft ontwikkeld ziet er uit als een groot tandwiel. Er zitten 16 Full HD camera’s rondom het apparaat, per twee geplaatst om zo een stereoscopisch 3D-effect mogelijk te maken. Een camera bovenop zorgt dat er ook boven je nog wat te zien is. Project Beyond is nog maar een probeersel van Samsung, een tussenstap naar een heel ander eindproduct. Dit gevaarte zal dus nooit in de winkels liggen, maar het is wel al te gebruiken.
Vergelijkbare camera van Jaunt
Samsung is niet de enige die zich serieus richt op VR-video. Zo is de startup Jaunt, met Nederlandse roots, ook al druk bezig met een camera die de volledige omgeving vast kan leggen. Ook hiervan is nog niet bekend wanneer we er zelf mee aan de slag kunnen, als is het maar om video’s te bekijken op een VR-set. 360 graden Uitbuiken gaan we dan in een later stadium wel eens in elkaar zetten.
De Gear VR is trouwens binnenkort te koop in de Verenigde Staten. De ‘Innovators Edition’ kost daar $200, exclusief Note 4 die je er in moet klikken. Oculus, dat heeft geholpen met de ontwikkeling van het apparaat, heeft ook de SDK vrijgegeven voor VR-apps op een mobiele telefoon. De lange lijst met key features, zoals Asynchronous Timewarp, Direct front buffer rendering en GPU context priorities geven wel een beetje een idee waarom bij goede mobiele VR meer komt kijken dan een knutsel-app op je telefoon en een kartonnen doosje.