Het zogenoemde ‘Swinkels Family Brewers’ – vooral bekend van Bavaria – zet vol in op directe levering aan de consument. Het familiebedrijf heeft met een eigenzinnige direct-to-consumer strategie een manier gevonden om het favoriete festivalbiertje niet alleen op het festival zelf, maar ook gewoon thuis in je koelkast te krijgen. Dat vertelt John Mouthaan van Swinkels in een interview met Emerce TV.
Het bedrijf, dat jaarlijks miljoenen liters bier en tonnen mout produceert, ziet dat vooral jongeren zich steeds minder in de fysieke slijterij wagen en liever online hun kratjes bestellen. Swinkels ziet e-commerce dan ook niet als een webshop, maar als een compleet ecosysteem.
Een combinatie van festivalervaring, slimme technologie en online gemak. “Het onderscheid tussen fysiek en digitaal vervaagt,” aldus Mouthaan. Samen met digital agency De Nieuwe Zaak heeft Swinkels een zogeheten speedboat-effect (haha) gecreëerd: een flexibele, snelle manier van opereren waarbij schaalvoordelen én klantdata samenkomen.
Want ja, het draait niet alleen om de omzet – Swinkels kijkt ook naar welke bieren mensen samen kopen en hoe smaken zich combineren in het winkelmandje. De technische motor achter dit systeem zorgt ervoor dat nieuwe producten snel in de markt gezet kunnen worden. De ambities reiken zelfs over de grens, al vormen accijnsregels in het buitenland nog een logistieke hindernis.
Leveringen via platformen als bol.com en Amazon zijn voorlopig de eerste stap naar een internationale uitbreiding.