Samsung Gear VR preview: hij kan alle kanten op
Samsung stapt in de virtual reality games, met zijn Gear VR die ze op de IFA presenteerden. Een Oculus Rift voor ‘slechts’ 200 Euro. Doe ons er maar twee! Maar je kunt het ook bekijken zoals Job, die op Draadbreuk reageerde: “Die gear VR is dus eigenlijk gewoon een skibril waar je je telefoon inzet” Ja, soort van. Het kan beide kanten op.
De Gear VR is voor het grootste deel inderdaad een skibril waar je een de nieuwe Samsung Galaxy Note in klikt. Dat beeldscherm zit vervolgens zo dicht op je ogen dat het je hele gezichtsveld bestrijkt. Door voor beide ogen een net iets ander perspectief voor te schotelen – het 5,7 inch QuadHD scherm van de Note 4 laat dus twee keer naast elkaar praktisch hetzelfde zien – krijg je een 3D effect. De gyroscoop en bewegingssensor in de Note 4 houdt bewegingen van je hoofd bij, en past het beeld daar op aan. Het resultaat: virtual reality, en verdomd overtuigend ook nog.
Dus zat ik daar in een stoel op de Samsung-stand op de IFA. Ik hoorde mensen om mij heen, maar waar ik ook keek zag ik een onderwaterwereld. Ger, achter de camera, blafte instructies naar me maar zodra ik mijn hoofd zijn kant op draaide keek ik oog in oog met een potvis die rustig voorbij kwam zwemmen. Als ik mijn hand voor mijn ogen hield, zag ik slecht mantaroggen voorbij glijden. Ik zat midden op de IFA in Berlijn, maar bevond mij in een andere realiteit.
Samsung als game-fabrikant?
De Gear VR is niet Samsungs poging om de game-wereld te bestormen. Ze maken slechts de hardware. De games en films laten ze over aan andere ontwikkelaars. De hardware is inderdaad voor een groot deel ‘gewoon’ een skibril. Al het denkwerk wordt gedaan door de Galaxy Note 4 die je er simpelweg inklikt. Maar ‘alleen’ plastic en elastiek is het ook niet helemaal. Op de zijkant van de VR-bril zit een terugknop en een trackpad. Die laatste is onmogelijk op de tast te vinden als je ‘m voor de eerste keer ophebt, maar wellicht went dat. Die bediening heb je nodig om spellen of films te pauzeren of te herstarten. Voor het betere game-werk heeft Samsung ook een controller ontwikkeld. Zo kun je gewoon in je stoel blijven zitten terwijl je door de virtuele wereld loopt.
De Gear VR is overtuigend. Dat mag ook wel, hij is samen met Oculus ontwikkeld. Het reageert feilloos op de bewegingen van mijn hoofd en overal waar ik heen kijk gebeurt iets. Hier en daar bespeur ik wat meer pixels dan ik had verwacht van QuadHD. Vooral de kleine lettertjes: “Game paused” heeft wat rafelige randjes. Vreemd? Misschien? Storend? Niet echt.
Ik ben onder de indruk van deze eerste kennismaking met de Gear VR. Dat dit mogelijk is door een telefoontje voor je ogen te plakken, wie had dat zestig jaar geleden gedacht. Maar het blijft nog even hinken op die ene vraag: is dit nu een ontzettend voordelige manier om een VR-headset te krijgen? Of is het inderdaad een ontzettend dure skibril, en had je zoiets ook uit karton kunnen maken? De geleerden zijn het er nog niet over eens. Maar dat het tof is, dat is zeker.
Samsung Gear VR kopen?
De Samsung Gear VR is vanaf het vierde kwartaal beschikbaar voor een adviesprijs van €199. Wil je serieus gamen, dan moet je er ook even de controller bij kopen, samen kost het €249.