Virtuele telecomaanbieders – de zogeheten MVNO’s die zelf geen eigen zendmasten hebben maar wel mobiele diensten aanbieden – willen dat de EU eindelijk werk maakt van één duidelijke markt voor mobiel internet en slimme apparaten. Met de aankomende Digital Networks Act (DNA) ligt die kans er, en die moet Brussel volgens belangenclub MVNO Europe met beide handen aangrijpen.
MVNO’s (Mobile Virtual Network Operators) maken slim gebruik van bestaande netwerken van grote telecomreuzen om zelf abonnementen aan te bieden. Denk aan partijen zoals Simpel, Youfone of Lebara. Ze zorgen voor concurrentie, keuzevrijheid en vaak scherpere prijzen. Maar volgens MVNO Europe worden deze kleinere spelers in de EU nog te vaak buitenspel gezet, vooral als het gaat om nieuwe markten zoals het Internet of Things (IoT) en connected cars.
Daarom roept de organisatie de Europese Commissie op om in de nieuwe DNA-wet strakke regels vast te leggen die oneerlijke concurrentie tegengaan. Dat betekent onder andere dat grote providers verplicht moeten worden om hun netwerken open te stellen, en dat MVNO’s niet langer belemmerd mogen worden om grensoverschrijdend te opereren. Met andere woorden: als je slimme koelkast in Nederland werkt, moet die ook in Spanje gewoon online zijn – zonder gedoe.
Permanente roaming
Ook roept MVNO Europe op tot permanente roaming voor slimme apparaten, en wil het automatische netwerk-switching verplicht stellen, zodat apparaten altijd het beste beschikbare signaal kunnen pakken. Handig voor bedrijven, en goed voor consumenten.
Volgens MVNO Europe is dit hét moment voor Brussel om digitale innovatie, concurrentie en keuzevrijheid echt serieus te nemen. “Met de wet op digitale netwerken heeft de EU een historische kans om een echte interne markt te bouwen”, zegt voorzitter Jacques Bonifay. “Alle spelers, groot én klein, moeten de ruimte krijgen om te groeien.”


