’t Wereldje (143) met Tweakers, Camarilla en Samsung!
Rare nieuwtjes, hilarische persberichten en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je met Draadbreuk in de weer bent. Daarom blikken we wekelijks in ’t Wereldje terug op de raarste zaken die voorbij kwamen. Wat vonden wij er van? Dit dus!
3. Oja, Tweakers was jarig
Van die dingen die je niet meer meekrijgt als Facebook je agenda bepaalt: Tweakers was vorige week vrijdag jarig! Achttien jaar is het techplatform geworden en dat betekent dat eindelijk de zuipgerechtigde leeftijd is bereikt. En laten we eerlijk zijn: het werd weleens tijd dat Neerlands grootste nerdcollectief eens flink aan de alcohol ging. Begrijp ons vooral niet verkeerd: we houden van onze vriendelijke Tweaker-collega’s, maar dan wel als het evil kleine broertje dat zijn grote broeder af en toe even moet porren om uit zijn comfort zone te komen. Want laten we eerlijk zijn, als we met Draadbreuk op een beursje of presentatie zijn, kunnen we onszelf absoluut goed vermaken, maar met een paar mensen meer wordt de kans dat de borrel op een positieve manier uit de hand loopt toch net even groter.
In die zin zijn we best benieuwd hoe de feestelijke verjaardagsavond op het hoofdkwartier van Tweakers is verlopen. Wij waren namelijk vreemd genoeg niet uitgenodigd en dus is het voor ons louter gissen hoe het feestgedruis is verlopen. Heeft hoofdredacteur Wout zoals zijn naam doet vermoeden weer de ‘fun’ ingebracht? Hing The Wok weer in de kroonluchters? Stond De Milt met een champagnefles in de hand en de arm om vijf vrouwen op de bar? Jongens, de volgende keer verwachten we een livestream, hoor.
2. Nederlandse startup goochelt met cijfertjes
Dames en heren: applaus voor Camarilla. De Nederlandse start-up is hard op weg net zo hot te worden als de next big thing in Silicon Valley. En als je het als bedrijf goed doet in het buitenland, dan roept dat op een of andere rare manier nationalistische gevoelens op bij mensen. Dat ze denken van: god, dat hebben we met Nederland toch maar even gedaan. Net als dat er lieden boos waren toen KLM ging fuseren met Air France. Terwijl het er bij een bedrijf toch vooral om gaat dat er zoveel mogelijk winst wordt gemaakt.
Maar Camarilla dus: een social medium op microniveau. Je deelt je foto’s en berichtjes niet met de hele wereld, maar met maximaal vijftien mensen, want klein is het nieuwe groot. En booming dat Camarilla is! Facebook en Snapchat hebben naar verluidt interesse in de start-up. Niet vreemd natuurlijk, want de app wordt gebruikt in meer dan 130 landen en heeft maandelijks een miljoen gebruikers! Bam, daar kun je mee thuiskomen. Of je vraagtekens bij stellen, zoals ze bij SiliconCanals.nl deden. Want voor een app die zoveel gebruikt wordt, is hij toch bar weinig gedownload en rekenen kun je wel aan de mannen van de website overhouden. Maar ja, het is natuurlijk een Nederlands initiatief en laten we dingen vooral niet dood checken. Feest! Hoera! Applaus voor Camarilla!
1. Samsung laat Berlijn ontploffen
Een beetje nederigheid siert de mens. Soms moet je namelijk de schijnwerpers even aan anderen gunnen. Als je het zelf verprutst hebt, bijvoorbeeld. Dan ga je lekker stil zitten terwijl je geschoren wordt. Maar als je techmultinational bent, gelden kennelijk andere regels. Neem Samsung, bijvoorbeeld. Je kunt niet zeggen dat het bedrijf er momenteel erg lekker op staat. Links en rechts vliegen de ontploffende Galaxy Note 7’s om je oren. Verschillende vliegmaatschappijen hebben de smartphones al verbannen van hun vluchten en Samsung zelf heeft miljoenen toestellen al teruggeroepen. En nu blijken de vervangende mobieltjes ook boem te doen!
Wat doe je dan als Samsung zijnde? Juist: je pakt een van de grootste bouwputten van Berlijn en je hangt deze helemaal vol met reclame van… de Galaxy Note 7. Zie hierboven.