’t Wereldje (61) met Taylor Geldwolf en digitale profeten!
Rare nieuwtjes, hilarische persberichten en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je bij Draadbreuk werkt. Daarom is het nooit verkeerd om in ‘t Wereldje even met de beentjes op het bureau resumerend de afgelopen week door te nemen. Wat vonden wij er van? Dit dus!
5. OnePlus One maakt ’t Wereldje kapot
Donkere wolken pakken zich samen boven Draadbreuks ’t Wereldje. Het kan zomaar zijn dat we binnenkort de stekker moeten trekken uit de rubriek die je momenteel voor je neus hebt en dat is allemaal te danken aan het Chinese smartphonemerk OnePlus. Dat verdient natuurlijk even wat uitleg. Kijk, ’t Wereldje wordt voor een groot gedeelte gevoed door de marketingboys van grote elektronicabedrijven. Je weet wel, van die paarse broeken, gestoken in sokken met een kek motiefje, die de hele dag op een mosterdbank met elkaar zitten te brainen over hoe ze nu weer geld uit je zak kunnen kloppen. Die maken er namelijk doorgaans een zooitje van.
Meestal wordt er een plan bedacht dat binnen de kortste keren keihard backfiret in het smoeltje van zo’n Radler-drinker. En dat vinden wij lachen en dus schrijven we erover. Iedereen een album van U2 door de strot duwen, enorme geknakte posters van de iPhone 6 Plus in hartje Berlijn hangen: het is wekelijks wel weer smullen geblazen. Hoe het kan dat die sjacheraars zo hard op hun bek kunnen gaan? Omdat de directies van grote bedrijven blijkbaar een rotsvast vertrouwen hebben in hun marketeers en er gerust miljoenen euro’s tegenaan gooien om zo’n breinscheetje te veranderen in een fail van epische proporties. En we weten allemaal: een mislukking wordt alleen maar mooier als hij meer geld kost. Maar er is een kentering zichtbaar. OnePlus maakte deze week het marketingbudget voor de One bekend. Hoeveel het heeft gekost om het apparaat, dat nu al zo’n half miljoen keer is verkocht, in de markt te zetten? Driehonderd euro. Inderdaad, dat is evenveel als een OnePlus One kost. Een paar facebook-ads en voor de rest mond-tot-mondreclame. Laten we in hemelsnaam hopen dat de Samsungs en Apples van deze wereld dit voorbeeld niet gaan volgen. Dan is er voor ons ook niks meer aan.