Rare nieuwtjes, hilarische persberichten, aparte productlanceringen en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je bij Draadbreuk werkt. Daarom is het nooit verkeerd om in het weekend even met de beentjes op het bureau resumerend de afgelopen week door te nemen. Wat vonden wij er van? Dit dus!
5. Wat drijft daar? (2)
“Een drijvend datacentrum? Een partyboot? Een container met de laatste dinosaurus? Helaas, geen van allen.” Met die woorden draaide een woordvoerder van Google alle wilde geruchten rond het immense gevaarte in de San Francisco Bay (we schreven er vorige week over) in een keer de nek om. Het schip gaat een heel wat minder tot de verbeelding sprekende functie krijgen. “Hoewel het nog wel erg vroeg is om over te vertellen en dingen nog kunnen veranderen: we zijn aan het kijken of we dit schip kunnen gebruiken als interactieve ruimte waar we mensen kunnen vertellen over nieuwe technologie.” Toch enigszins teleurstellend. Aan de andere kant is het beoogde ontwerp van de boot dan wel weer gekker dan we hadden kunnen voorzien.
4. Taalverloedering
Beste marketeers: een nieuwe naam bedenken voor iets dat er al is, is geen kunst. Dat is je reinste tijdverspilling. Zeker niet als de nieuwe naam nog slechter is dan de toch al tenenkrommende originele naam. Bij Samsung hebben ze bedacht dat een grote telefoon geen phablet meer mag heten. Nee, vanaf nu is de Galaxy Note 3 een…fonblet! Dat blijkt overigens geen samentrekking van de worden fontanel en doublet, maar dat terzijde. Grote vraag nu: waar stopt dit? Noemen we een laptop binnenkort bagputer? Een draadloze luidspreker wireaker? Een kleine telefoon een smone? Onze wereld staat op zijn kop.
3.Flying high
Bij draadbreuk zijn we niet zo van de animatiefilms, maar zodra er een link is met gadgets heb je onze aandacht. Neem de film Up. Heel erg gevoelig en schattig enzo, maar we hadden de mannen van Hackersloop nodig om het interessant te gaan vinden. Zij bouwden een miniatuurversie van het huisje-met-de-ballonnen uit de film, plaatsten er een kleine computer en een camera in en lieten het ding opstijgen. In de lucht maakte dit apparaat foto’s en plaatste deze direct op instagram. De briljante naam: Upstagram. Kijk Samsung: zo kan het ook. Met zo’n titel vergeet je gewoon dat je geen reet met het ding kan. Wij willen er ook een!
2. Hemeltjelief!
Soms moet je jezelf even laten gaan. Gewoon alle frustratie eruit laten en een welgemeende vloek de wereld in slingeren. Vroeger deed je dat vocaal, als je je teen tegen de deurpost stootte of als iemand in een restaurant je zoutvaatje had open gedraaid. Tegenwoordig is het net zo gemakkelijk om zo’n kreet op Twitter te gooien. Voer voor ontwikkelaars van nutteloze apps. Neem Fbomb.com: hier zie je in real time waar op de wereld iemand op Twitter het woord fuck gebruikt. In de V.S. en Groot-Britannië doen ze dat vaak en goed. Nederland blijft een beetje achter. Tijd voor een Hollandse versie: wie maakt Verdoriebom.nl even aan?
1. Money makin’, money takin’
Kijk even naar de website-layout hierboven. Zou ene Evan Williams, een van de mannen erachter, bij het online gooien van het gedrocht gedacht hebben dat hij op een dag in een paar uur tijd er 1,08 miljard dollar mee zou verdienen? En toch gebeurde het donderdag toen dezelfde website (weliswaar met een iets ander design) naar de beurs ging. Twitter heeft zich de afgelopen jaren onmisbaar gemaakt voor iedereen die ook maar een beetje outgoing is en daar plukken de oprichters nu de vruchten van. Saillant detail: Twitter draait nog altijd dik verlies, maar wordt dus wel flink op waarde geschat. Wij hebben voor de zekerheid ook maar even een screenshotje van Draadbreuk gemaakt. Je weet maar nooit…