Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Oculus Rift VR-bril loopt warm voor winkels met nieuw prototype

Oculus Rift VR-bril loopt warm voor winkels met nieuw prototype
Dennis de Vries

Hoe vaak we al niet gezegd hebben dat die Oculus Rift tof is? We zijn de tel kwijt geraakt. Inmiddels kunnen we niet wachten tot het ding in de winkels ligt. Dat moment is iets dichterbij gekomen met de laatste versie van de Oculus Rift, genaamd Crescent Bay. De beste virtual reality-ervaring ooit, als we berichten moeten geloven. Alleen zal ook deze nooit te koop zijn.

De Crescent Bay virtual realitybril is het derde prototype van Oculus VR. Na de veredelde skibril waarmee ze hun Kickstarter-project in gingen kwam de Crystal Cove Developers Kit 2. Die is nu opgevolgd door een nieuw prototype. Het is geen developers kit, maar volgens Oculus juist meer een showcase, om te laten zien waar de ontwikkeling zit, hoe goed het kan zijn en waar Oculus heen wil voor ze daadwerkelijk aan winkels de brillen leveren.

Je wordt gevolgd

De technologie schrijdt voort. Was de eerdere versie nog voorzien van het Full HD beeldscherm van de Samsung Galaxy Note 3, voor Crescent Bay is de resolutie nog iets opgeschroefd. Het is onduidelijk van welk scherm er gebruik gemaakt wordt, maar het is in ieder geval niet de QuadHD variant van de Note 4. Ook is er nu een koptelefoontje aan gehangen, die je indien gewenst kunt wegvouwen zodat je jouw eigen oordoppen kunt gebruiken. Ook is de framerate en de reactiesnelheid van het systeem opgeschroefd, waardoor de kans dat je misselijk wordt weer wat kleiner is geworden. Maar de grootste verbetering zit ‘m in 360° positional head tracking.

De eerdere Oculus was al voorzien van LED’s die gevolgd worden door een camera. Zo hoeft de Oculus niet alleen de vertrouwen op een gysroscoop en bewegingssensor die merkt dat jij je hoofd draait. Maar ook andere bewegingen in de ruimte kunnen gevolgd worden. Bukken, duiken en springen wordt gevolgd. Het Crescent Bay prototype heeft niet alleen LED’s op de voorkant, ook op de band die het apparaat op je gezicht houdt. Zo kun je rondjes draaien tot je er bij neervalt, de Oculus weet wél precies waar je bent en welke kant je op kijkt.

Kijken: Ger’s eerste indruk met de Oculus DK2
Kijken: Dennis’ ervaring met de Samsung Gear VR
Lezen: Oculus’ verhaal over het nieuwe Crescent Bay prototype

Maar zoals Oculus zelf al zegt: “This is still incredibly early hardware. There are plenty of technical challenges left to solve for the consumer Rift.” Hoewel de VR-ervaring naar verluidt bij vlagen ronduit briljant is, kleven er nogal wat nadelen aan de Oculus. Zo moet je de hele huiskamer ongeveer verbouwen. Een camera aan de muur en flink wat ruimte om je PC heen om te bukken en weg te duiken. Daarnaast loop je nog steeds rond met een snoer aan je hoofd. Niet alleen een zwak punt waarmee je met een beetje pech je PC-kast de kamer door slingert, maar ook iets dat je constant bewust kan maken van het feit dat er iets op je gezicht zit. Het kan zomaar de ervaring verpesten.

LED's op je achterhoofd. De Rift weet nu altijd waar je bent, ook als jij het niet meer weet.

LED’s op je achterhoofd. De Rift weet nu altijd waar je bent, ook als jij het niet meer weet.

Oculus Rift kopen: wanneerrrr!

Kortom: Oculus VR heeft nog wat werk aan de winkel en wat praktische problemen op te lossen. Dat ze zich ondertussen ook concentreren op een mobiele variant, de Samsung Gear VR die ze hebben helpen ontwikkelen, zorgt er wellicht voor dat we binnen afzienbare tijd VR thuis op de bank kunnen beleven. Maar hoewel de échte Oculus ervaring met dit nieuwste prototype misschien wat dichterbij is gekomen, is het nog onduidelijk wanneer het apparaat voor consumenten verkrijgbaar is. Geduld, mensen. Geduld.