Draadbreuk verlinkt ZDNet, Medium & Tumblr
Man, internet is mooi. Eindeloze Youtube-filmpjes van mensen die op hun gezicht vallen en meer lolcats dan je in een mensenleven kunt bekijken. Maar er wordt ook regelmatig iets zinnigs gezegd door intelligente mensen. Bijvoorbeeld over tech. Wij doen ons best om bij te blijven, zodat we ook af en toe iets zinnigs te zeggen hebben. Maar in plaats van de beste artikelen te herkauwen in een eigen nieuwsberichtje, verlinken we ze gewoon. Dit zijn de artikelen waar Draadbreuk iets van opgestoken heeft.
Doe dit, doe dat, luister naar mij
What Satya Nadella must do right away as Microsoft’s new CEO
ZDNet
De nieuwe baas van Microsoft is bekend. Satya Nadella staat voor de nobele taak het bedrijf weer populair en succesvol te maken. Hoe hij dat gaat doen? Dat weten tech-bloggers het aller-, allerbeste. Vandaar dat kort na de bekendmaking van Nadella’s aanstelling overal berichten opdoken in de vorm van “XX dingen die Nadella moet doen”. Ed Bott, techjournalist en Windows-veteraan, zet de beste adviezen op een rijtje en levert er nuchter commentaar op. Van Android-telefoons tot het verhuizen van het hoofdkwartier. Nadella krijgt het nog druk.
Het boe-hoe-huilverhaal van de week
I wanted to work at Apple really bad, and now not so much
Medium
Jordan Price (foto boven) is een ontwerper uit San Francisco die een droomkans kreeg. Hij mocht bij Apple aan de gang. Apple! Als designer! Hij zag zichzelf waarschijnlijk al zitten. Macbook van de zaak, moeilijke bril op en op de vrijdagmiddagborrel iedereen een iPhone-prototype mee om in een kroeg te laten slingeren. Maar wat blijkt: je moet gewoon werken bij Apple. Er zijn vergaderingen. De baas is een eikel en soms moet je stomme taakjes doen. Apple is zeg maar, hou je vast, een groot bedrijf waar gewerkt wordt. Verder dan dat gaat dit ‘unieke inkijkje’ in het werken en leven in Cupertino eigenlijk niet. Jordan Price is nu weer op zoek naar werk. Als jij werk hebt wat vooral niet lijkt op werk, dan komt hij graag voor je werken. Tot hij er genoeg van heeft en weer zonder iets te zeggen de benen neemt.
Intelligentia over Flappy Bird
Flappy Bird think pieces
Tumblr
Een verzameling diepgravende achtergrondverhalen over…Flappy Bird. Dat kan niet veel goeds zijn. De maker van deze Tumblr wil de schrijvers van de verzamelde stukken dan ook niet prijzen, maar juist affakkelen omdat ze zoveel brainpower hebben besteed aan zo’n achterlijk spelletje. Soms is dat terecht, hij heeft aardig wat semi-filosofisch gezemel verzameld over het leven van het vogeltje, en diepere verhaallijnen in het spel. Maar hoewel je over het spel zelf in vier woorden klaar kunt zijn (Verslavend, maar gruwelijk irritant) is het fenomeen en de wereldwijde impact wel degelijk interessant. Dus staan op deze Tumblr ook lange verhalen die wél de moeite waard zijn. Over vernietigende game-verslavingen en de gevolgen van plotselinge rijkdom van sommige jonge ontwikkelaars om maar iets te noemen.
De wondere wereld van Eve
The true cost of Eve Online’s massive space battles can’t be measured in cash alone
Polygon
We moeten even wat bekennen. Tot we de podcast van TL;DR hoorden (en verlinkten) over een overleden diplomaat van online ruimtegame Eve Online, wisten we niet zo gek veel van het spel. Maar hoe meer je er over leest, hoe fascinerender het klinkt. Zo vond twee weken geleden in dit spel de grootste online veldslag ooit plaats. Duizenden spelers van verschillende allianties gingen dik 16 uur lang met elkaar de strijd aan in het legendarische Bloodbath of B-R5RB, waar zelfs een echt, offline monument voor opgericht wordt. Omdat de online-valuta in het spel terug te rekenen is naar echt geld, is uit te vogelen wat het bloedbad gekost heeft: zo’n $350.000. Maar zo werkt het niet helemaal, vertelt Eve’s belangrijkste econoom (alleen dat al). Eve Online heeft veel meer lijntjes met de ‘echte’ wereld. Alles wat hier gebeurt, kan daar van invloed zijn. Zelfs dit artikeltje.
Dit verdient meer aandacht
For Wearable Computers, a New User Interface Challenge
NYTimes
Wearables zijn blijvertjes. Of we nu willen of niet, komende tijd zullen we echt nog wel doodgegooid worden met slimme horloges, armbanden en brillen. En dat levert voor ontwerpers nieuwe uitdagingen op, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van de User Interface. Daarbij gaat het niet om hoe het er uit ziet, welke icoontjes er staan of wat de achtergrond van het startscherm is. Het gaat verder dan dat. Door de kleine batterijtjes die in de apparaten zitten is dat het belangrijkste knelpunt. Zoals de schrijver in het artikel zegt: als je de gadget om de haverklap niet kunt gebruiken omdat de accu leeg is, dan kun je niet spreken over een UI die mensen graag gebruiken. Smartphonemakers, letten jullie ook op?