Tech-onderzoek: ‘liever muziek dan seks’
Een op de drie Nederlanders zou eerder stoppen met seks dan met muziek te luisteren. Dat stelt Sonos, dat in samenwerking met Apple, wereldwijd onderzoek deed om erachter te komen wat muziek voor invloed heeft op relaties. Bovendien hebben stellen die thuis veel muziek afspelen gemiddeld twee keer (!) zoveel seks als stellen die dat niet doen.
Dat zijn natuurlijk schokkende cijfers. Daar kun je niets van zeggen. Maar het gaat nog verder: bijna de helft van de Nederlandse vrouwen luistert liever muziek dan dat ze seks heeft, bij mannen is dat 29 procent. Het onderzoek is wereldwijd uitgevoerd onder 30.000 huishoudens, dus dan is het waar.
Wat moet ik hiermee?
Jullie vragen je natuurlijk af: wat doet dit Amber-alert brekende bericht op een techsite als Draadbreuk. Welnu, vandaag is Apple Music, die zogenaamde Spotify-killer, over de hele wereld beschikbaar voor multiroommuzieksysteem Sonos. En dat is natuurlijk redelijk gadget-esque nieuws. ‘Waarom schrijven jullie dat dan niet gewoon op, waarde Draadbreuk?’ Nou, omdat we jullie willen laten zien hoe PR in techwereld werkt.
Voor grote nieuwssites is Apple Music totaal niet interessant. Een gemiddelde Hollander boeit dat geen hol. Die heeft namelijk geen Sonosspeaker en al helemaal geen abonnement op Apple Music. Dus een persbericht met louter en alleen het nieuwsfeit uitsturen naar journalisten zou nooit effectief zijn, simpelweg omdat hun lezers het helemaal niet wil lezen.
Naakt dansen
Die lezer wil wel weten dat 5 procent van de Nederlanders weleens is betrapt tijdens het naakt dansen of dat een derde van de mannen niet zou daten met een vrouw die een andere muzieksmaak heeft.
5 procent van de Nederlanders is weleens betrapt tijdens het naakt dansen
Zo’n onderzoekje scoort. Bedenk een aanleiding en stel mensen wat vragen over seks en hups, ‘nieuws’ is gemaakt. Zouden wij een drol willen verkopen, dan stellen we gewoon aan een stuk of wat mensen de vraag of ze weleens een scheet hebben gelaten tijdens de seks. Daar komt dan ongetwijfeld uit dat een derde van de Nederlandse vrouwen weleens een pufje heeft gelaten tijdens de physical act of love.
Het is ‘sex sells’ op zijn smalst. Daar kun je dan een 57-pagina’s tellende powerpoint-presentatie over maken en het wetenschappelijk onderbouwd noemen, maar je wil gewoon de media halen en ronkende koppen lezen.
Welnu, technisch gezien is Sonos, de maker en distributeur van dit onderzoek, er bij ons in geslaagd. Gefeliciteerd. Oh, enne: wisten jullie dat in 61 procent van de mensen gelooft dat muziek geen effect heeft op huisdieren?
Dat staat namelijk in hetzelfde onderzoek.