De term #fail komt op het wereldwijde digi interwebs anno nu eigenlijk niet echt meer voor. En dat is jammer, want zelden is een termpje zo duidelijk als deze. Waarom we deze twee zinnen opschrijven? Elektronicawinkel Expert had afgelopen week een typisch geval van een #fail. Iets met WK, en EK. Wij verklaren ons nader.
Vlak voor een groot voetbaltoernooi regent het altijd aanbiedingen. Met name televisies gaan in de periode voor een een WK of EK als zoete broodjes over de (soms digitale) toonbank. De reden is simpel: iedereen wil Frenkie de Jong of Joey Veerman zo goed en zo scherp mogelijk zien scoren. Daarbij moet je ook vaak nog wat eten, dus dan is een nieuw airfryertje of frituurpannetje ook wel lekker. En klinken de speakers van zo’n flatscreen niet te schel? Daar moet ook nog even een soundbarretje bij. Kortom: mensen kopen meuk om lekker in de oranjesferen te komen.
Daar helpen vergelijkingswebsites en techsites overigens ook bij, want het regent in deze periode lijstjes met ‘beste tv’s’ en ‘beste manieren om een voetbalwedstrijd van oranje te kijken’. Of slechte videootjes met Arie Koomen…
Goed, terug naar de term #fail. Als je dat woord in het zoekbalkje van Draadbreuk tikt, kom je nogal wat tegen. BIjvoorbeeld hoe niet te sterven bij het nemen van een selfie, maar ook ‘het slechtste product ooit’. Ergo: we gebruikten het woord best vaak En dat gaan we vandaag weer doen.
Juichen met een oranje wortel op mijn hoofd
Want Expert pullt een #fail zoals die alleen maar gemaakt kan worden door gesjeesde marketeers die graag meeliften op populaire zaken in het land. Marketeers die dan eigenlijk geen verstand van zaken hebben, maar enkel wat gehoord hebben. In dit geval weten ze dat er een Nederlands elftal is. En dat dit elftal ergens in de zomer gaat voetballen.
Maar waar en wanneer dan? ‘Boeie, ik vind het vooral gezellig om een oranje wortel op mijn hoofd te zetten en dan te juichen als Patrick Kluivert scoort’, is vermoedelijk het antwoord geweest. ‘We bouwen gewoon een foldertje met daarin een fijn aanbiedinkie voor een LG tv en een ding om frikandellen in te gooien, en we zijn weer helemaal top-of-mind’.
Zo gezegd, zo gedaan. Maar de guru’s van Expert zijn een ding vergeten. Of eigenlijk: hebben een ding niet begrepen. Want niet elk toernooi waar er tegen bal wordt geschopt is een WK. Net als dat niet elke wielerwedstrijd de Tour de France is. Maar goed, boeie: ‘Staat de oranjebitter al koud? En die van die piem*lfoto’s, doet toch niet meer mee? Overmars ofzo?’
Expert WK Deal is eigenlijk een EK Deal
Expert, prima als je een foldertje maakt en daar wat leuke tv’s in zet. Maar asje- asjeblieft: doe niet alsof je met heel je hart voor oranje bent, want dat is gewoon niet zo. Je wil gewoon apparaten verkopen. Prima. Doe dat dan.
Of laat een fatsoenlijke voetballiefhebber 1 (gewoon 1, niet 5) keer je folder nalezen. Kan ook. Want die had natuurlijk gelijk gezien dat WK EK moet zijn…
Bron: ElektroRetailMagazine.