Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll to top

Top

Ik luisterde een dag Beats 1, zodat jij het niet hoeft te doen

Ik luisterde een dag Beats 1, zodat jij het niet hoeft te doen
Dennis de Vries

Apple Music is sinds dinsdag live en dat is groot nieuws. Een van de grootste spelers in de wereld van tech en media gaat zich actief bemoeien met het aanbieden van onbeperkte streaming muziek. Dat kan nog wel eens belangrijk zijn. Als kers op de appelmoes zit er ook nog eens een hoogdravende, wereldwijde, 24/7, human-curated stream bij: ouderwetse radio in de vorm van Beats 1.

Ik schreef eerder al een aankondiging waarin ik verklaarde Spotify nog even niet de deur uit te doen. Vooral het groots aangekondigde Beats 1 radiostation riep bij mij vragen op: “Moet ik nu echt hetzelfde luisteren als de rest van de wereld? Ik dacht dat we daar met de komst van internet en on demand media juist effectief een einde aan hadden gemaakt. Typisch Apple: een snack van 15 jaar oud even opwarmen en verkopen als haute cuisine.”

Wereldberoemde DJ’s

Dat is een stevige menig over iets wat je nog nooit eigenhandig ervaren heb, dat realiseer ik me terdege. Inmiddels is het radiostation Beats 1 live. Gepresenteerd vanuit LA, NY en LDN door wereldberoemde radio-DJ’s Zane Lowe, Ebro Darden en Julie Adenuga. Daarmee kunnen 100 landen tegelijkertijd naar dezelfde muziek luisteren. Beats 1 is worldwide en always on.

 

beats1-djs

 

Omdat ik wil voorkomen dat mensen denken dat ik een zure zeikstraal ben, neem ik graag de proef op de som. Een volle werkdag radio luisteren: dat heb ik al niet meer gedaan sinds mijn eerste zomerbijbaantje in de kartonfabriek waar 538 door de speakers klonk. Zeker met de komst van on demand muziek, snap ik niet dat radio anno 2015 überhaupt nog een ding is.

De Beats 1-challenge

Sterker nog: waarom zou je er als tech-bedrijf bewust voor kiezen om tegenwoordig nog zoiets op te zetten? Zeker als je tegelijkertijd een moderne muziekdienst lanceert waarmee je kunt luisteren wat en wanneer je maar wilt en waarmee je uitstekende algoritmes tot de beschikking hebt om mensen prima muzieksuggesties te doen. Dat raadsel probeer ik te ontrafelen. Gisteren klonk dus exclusief Beats 1 de hele werkdag uit mijn speakers. Zo zag dat er uit.

 

Worldwide, always on en van ochtend tot avond

 

9:00
Direct een puntje van aandacht, ik heb geen iOS-apparaat. Maar gelukkig kan ik als Windows gebruiker ook aan de slag. Even iTunes updaten naar versie 12.2 en knallen. Fluitje van een cent!

 

9:37
Nu al zin om iets van Apple stuk te gooien. Dat update-proces was moeizaam en langdurig. Koffie, grdvrdomme. Wel klinkt er eindelijk geluid van Beats 1 uit de speakers. Het is een drum ’n bass-liedje dat rustig uit het begin van de ’00s had kunnen komen. Een mevrouw met een Londonse urban-tongval kondigt nu vol enthousiasme aan dat ze de UK gaat representen. Dat doet ze in dit geval door twee liedjes van hetzelfde album te draaien, omdat de artiest Engels is.

 

9:38
Om het representen niet voor niets te laten zijn, klik ik op het hamburgermenu naast het liedje in de hoop meer van het album te kunnen zien. Ik kan het nummer toevoegen aan mijn muziek, of een radiostation starten dat gebaseerd is op dit nummer. Een ‘meer info’ optie is niet aanwezig. ‘Toon in iTunes-store’ lijkt de beste optie om meer informatie over de artiest naar boven te krijgen. Dat blijkt onjuist. Het leidt tot een serie iPad en iPhone- apps als Bun Oorlog, Dammen 8×8 en Smash Birds Actie Gratis. Juist.

 

>> Handig: luister (voor zolang het duurt) Beats 1 op Android

 

9:46
DJ Julie heeft geluisterd naar wat iedereen wil, zegt ze. Daaruit heeft ze gedistilleerd dat het eerste ‘anthem’ van Beats 1 het heuse ChaCha van D.R.A.M wordt. Ze start een liedje in dat vier minuten lang lijkt te beginnen maar het steeds niet doet en ik vraag me af: waarom zou je verzoekjes doen op een radiostation dat gelinkt is aan een on demand streamingdienst? Als ik ChaCha van D.R.A.M wil horen, dan slinger ik die zelf wel aan. Ik wil overigens geen ChaCha van D.R.A.M meer horen, merk ik al snel.

 

9:57
Ik wil terwijl ik Beats 1 luister ook even kijken wat Apple Music in petto heeft. Daarvoor moet ik mijn betaalgegevens updaten in iTunes en dan kan Beats 1 niet doorspelen om één of andere reden.

 

9:58
In absolute stilte vraag ik me af wat er gebeurt als ik mij inschrijf bij Apple Music. Het dialoogvenster is vrij duidelijk: dat kost me direct €9,99 voor een maand. Kreeg je de eerste drie maanden niet gratis? Waarom heb ik dan niet? Om het toch een kans te geven, besluit ik dat tientje dan maar te lappen voor een maandje. Alleen maar om even te kijken.

 

9:59
Pas achteraf blijkt dat je de eerste drie maanden inderdaad gratis krijgt. Dank voor de headsup, Apple.

 

>> Lachen: een nieuw Apple Music-account aanmaken in 85 stappen.

 

11:04
Ik ben tussendoor even naar de bakker gelopen en kom terug bij een gecrashte iTunes die geen geluid meer maakt. Dus de boel opnieuw opstarten en uit de krochten van Lastpass mijn wachtwoord opsnorren, want die heeft iTunes niet onthouden.

 

11:09
Beats 1 is weer up-and-running en maakt zijn rentree in mijn huis met muziek van Justin Bieber. Maar dan wel in de remix van Diplo en Skrillex, dus helemaal subcultureel verantwoord en hip.

 

11:27
‘We run the Block’ van Bonkaz wordt door de DJ aangekondigd. Tenminste, dat vermoed ik. In goed Londens gebruik worden medeklinkers zonder uitzondering ingeslikt waardoor de beste man slechts klanken uitslaat. Ik meen herhaaldelijk ‘South London’ op te vangen. Representen als een malle dus.

 

11:34
Ah, je kunt vrij eenvoudig een nickname voor Apple Music aanvragen. @dennis is al bezet, maar dat verbaast me niet. Vreemd genoeg krijgen @dnnsdvrs, @dennisdevries, @dennisdevries1234567 en @gnfsdjk;bnwejkvnwsjo precies dezelfde foutmelding, wat me doet vermoeden dat ik even de boel moet afsluiten en het opnieuw moet proberen.

 

apple-music-wtf

Mijn toekomst met Apple Music wordt in dit scherm bepaald. Spann0nd!

 

11:35
@dnnsdvrs is bij nader inzien inderdaad nog niet bezet, dus ik claim die.

 

11:42
Dat heeft nog lang geduurd. En dat bedoel ik als compliment. Je zou verwachten dat Apple zijn radio station laat beginnen met een nieuwe hit van ’s werelds best verkopende zangeres, als dikke middelvinger naar concurrenten die haar nieuwe album niet mogen streamen. Maar pas nu hoor ik voor de eerste keer Taylor Swift gedraaid worden.

 

11:57
De muziek varieert tot nu toe van meh tot mwoh, en om eerlijk te zijn is dat veel en veel beter dan ik had verwacht. Momenteel speelt het eerste écht leuke liedje. ‘Trying’ van Bully. Ze klinkt als een jonge Courtney Love. Maar dan leuk. Ik wil er meer info over, zou mooi zijn als dat in iTunes zit. Nu kan ik alleen een station starten, maar dan valt Beats 1 weer weg.

 

12:02
We gaan van Londen naar New York, zo wordt aangekondigd. De DJ Ebro klinkt zoals hij er uit ziet, als een Amerikaanse magazijnmedewerker die zijn roeping als rapper heeft gemist. Hij maant iedereen om vooral rustig te blijven. Ik ben rustig.

 

12:06
Het volume gaat bij mij flink omhoog bij het horen van het intro van ‘NY State of Mind’, van Nas. Hiphop-klassieker waarmee een uurtje uit New York wordt afgetrapt. Klasse. Het volume gaat alleen direct weer omlaag. Woorden die bij Apple niet door de beugel kunnen (en dat zijn er nogal wat) worden weg-gecensureerd, wat het hele liedje totaal onluisterbaar maakt.

 

12:09
Tof, muziek van Nas wordt opgevolgd door oudjes van Beatie Boys, Jay Z en (nog een keer?) Beastie Boys. Minder tof: de helft van de teksten blijft hangen in Apple’s veel te strak afgestelde zeden-filter. Totaal waardeloos dit.

 

>> Meer info: Apple censureert muziek wereldwijd op Beats 1

 

12:44
De DJ zegt dat hij bagels heeft in de studio. We hebben het door: je komt uit New York. Ik doe ondertussen de beproefde obscure-muziek-test bij Apple Music waarmee ik nieuwe streamingdiensten feilloos op kwaliteit kan beoordelen. Het aanbod Osdorp Posse muziek is nagenoeg compleet, dus een dikke voldoende. Nederlandse hardcoreband Neuk! ontbreekt in zijn geheel (Spotify heeft de complete discografie. Just sayin’), maar waarschijnlijk kwam die bandnaam niet door de Apple-censuur. Deftones, niet heel obscuur maar wel belangrijk hier, biedt zelfs een nummer dat ik nog niet ken op één of andere verzamelaar. Ik sla ‘m op voor later.

 

12:55
“Ik speel ‘m 100 keer als ik daar zin in heb”, blaft Ebro. Hij heeft het over de nieuwe Pharrell, die gisteren exclusief op Beats 1 gelanceerd werd. God, ik hoop dat hij dat niet doet. Wat een beroerde track zeg. En de jingles en promo’s van Beats 1 die er doorheen komen om de boel te audio-watermerken, helpen niet.

 

13:16
Ebro doet een shout-out naar New Jersey. En Newark. En de tri-state. En de five borroughs. En elk ander NY-synoniem. En dat hele rijtje nog dik drie keer. Man, hij wil echt heel graag weten dat we naar New York luisteren. Wat hij overigens niet laat weten is dat een groot deel van de uitzendingen een herhaling is van gisteren en vannacht. Want drie DJ’s krijgen 24 uur niet vol. Dat is op zich geen drama, maar werpt wel de vraag op waar andere delen van de wereld zijn. Waarom kunnen ze niet een DJ in Afrika of Azië hebben? Beats 1 is toch worldwide en always on? Waarom blijven we dan nu nog hangen in de gebieden waar twintig jaar geleden de nieuwe shit vandaan kwam?

 

13:17
Vierde keer dat de New York-delegatie Jay Z draait. Ik wil graag geloven dat het een TIDAL-diss is. Ik besluit weer even in de instellingen van iTunes te duiken om de automatische verlenging van mijn abonnement uit te zetten. Ik bedoel…tot nu toe alles prima hoor, maar ik zie mezelf hier over drie maanden niet nog steeds naar luisteren. En dan vergeet ik gegarandeerd om op te zeggen.

 

>> Nu even doen: Zo zeg je Apple Music na de proefperiode op

 

13:24
De censuur van Apple is hilarisch en om te janken tegelijk. Het woord ‘smoke’ wordt zelfs uit ‘Forgot about Dre’ gehaald.

 

13:24
Imma (…) you and this (…)-(…) (…)ing (…) dog!, rapt Eminem in ‘Forgot about Dre’. Nou, (…) mij maar lek.

 

beats1-insta

 

14:13
We zijn ongemerkt weer terug gegaan naar Londen. Ene Jordan heeft in de studio net de beste brownie van zijn leven gegeten. Hij was glutenvrij. Ik eet een broodje met tomaat en mayonaise. Ik weet niet precies wat gluten zijn, maar ik vermoed dat ze in mijn broodje zitten. Smaakt desalniettemin prima.

 

14:32
Van pompende, beukende Britse grime-beats naar de Rolling Stones. Beats 1 doet het gewoon. Kudo’s daarvoor.

 

14:42
Ik wordt toch nieuwsgierig naar hoe het begon met Apple Music. Hoe ze lucht in gingen. De eerste woorden van Zane Lowe uit naam van Apple. Welk liedje draaide hij? Wat was zijn ‘one small step voor man’? Zijn ‘People are always asking me if I know Tyler Durden’. Waarmee schreef hij geschiedenis? Terugluisteren gaat niet – want radio – maar gelukkig is daar het internet. Het blijkt een weinig ceremoniële opening.

 

>> Luisteren: hoe het begon, het eerste uur van Beats 1 (op Soundcloud)

 

15:04
Er is nu een interview met een 11-jarig meisje, wat uiteindelijk uitmondt in het draaien van Depeche Mode, met Enjoy the Silence. Ze willen ons doen laten geloven dat het meisje dit wilde horen, maar dat gaat er bij mij niet in.

 

16:24
Ik moest er even uit voor een telefoontje en kom terug in een of andere Mega Top 40, gepresenteerd door Brooke Reese. Ik stap in bij nummer 12. Die wordt voor de helft gedraaid om plaats te maken voor de nummer 11.

 

16:32
Deze top-chart blijkt vooral muziek te bevatten die het moeilijk maakt Beats 1 niet uit te zetten. Watch Me (Whip/NaeNae) van Silento wordt gevolgd door James Bay. Ik zit in dipje.

 

16:55
De nummer één van de Apple Charts pik ik mooi even mee. Cheerleader van Omi. Dat is dus precies de muziek die je hoopt te vermijden door vooral geen radio te luisteren. Daarbij lijkt het uitzenden van een top-zoveel binnen Apple Music me de meest zinloze besteding van Beats 1 zendtijd. Als er iets gemakkelijk en veel fijner in een on-demand playlist te vangen is, dan is het dit wel.

 

 

17:02
Ik wilde eigenlijk de Connect functie van Apple Music even uitproberen, maar selecteer per ongeluk de compacte speler. iTunes staat nu op postzegelformaat in een hoekje van mijn beeldscherm, maar hoe krijg ik de volledige speler terug? Ik heb elke knop aangeklikt, behalve het kruisje. Want dan sluit ik de boel natuurlijk af.

 

17:03
Ten einde raad op het kruisje geklikt. Dat blijkt de kleine speler weer uit te breiden tot volledige versie van iTunes. Is logisch.

 

17:05
Connect werkt maar voor een handjevol artiesten. Ik krijg ondermeer de optie te connecten met Nirvana, wat gezien het feit dat die al dik 20 jaar niet meer bestaan best bijzonder is. Hoi Kurt! Wanneer ga je weer touren?

 

>> Achter de schermen: zo ziet Connect eruit als je artiest bent. (het zuigt, schijnbaar, harige apenballen)

 

17:13
We zijn terug in NY en de muziek is kut. Tijd voor wat zonnestralen. Check ik straks Zane Lowe wel met zijn exclusieve Eminem interview.

 

18:16
Ik probeer uit te vinden hoe laat dat eerste interview met Eminem waar Lowe het constant over heeft precies plaats vindt. De programmering staat op internet, maar op de Beats 1-Tumblr staat werkelijk nul informatie. Ondertussen draait Lowe het liedje ‘City’ van Spring King, wat hij gisteren ook als allereerste nummer draaide. Die gasten beleven een goede week, stel ik me zo voor. Datzelfde geldt voor Bonkaz, die hij ook al eerder draaide. Is de muziek nu al op?

 

18:34
Fuck it, het eten is klaar en dat interview met Eminem komt nooit. Of ooit. Ik weet het niet. Ik luister het wel eens terug. Of waarschijnlijk niet, want….radio.

 

Conclusie: Beats 1

Dat is direct ook de beste conclusie die je kunt trekken over Beats 1. Het is…radio. Best goede radio, dat wel. Veel verschillende soorten muziek, waarbij obscure keuzes niet gemeden worden. Maar zal ik er nog een keer naar luisteren? Ik zou werkelijk niet weten waarom. Het is radio.

We leven in een streaming-tijdperk, waarin we kunnen luisteren wat we willen, wanneer we willen. Waarom zou je dan luisteren naar iets wat je zeer waarschijnlijk niet wilt horen? Naar een gemene deler tussen 100-en verschillende muzieksmaken in 100 verschillende landen? Iets dat onderbroken wordt door mensen waar je niets mee hebt, uit plaatsen die je niet interesseren? Iets dat je niet kunt terugluisteren, of juist niet kunt skippen? Beats 1 luisteren is alsof je met paard en wagen naar je werk gaat. Tuurlijk, het doet wat het moet doen. Maar er is geen enkele reden om niet te kiezen voor een van de modernere alternatieven die zo ontzettend veel beter werken.