Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Facerift: wat moet Facebook met virtual reality?

Facerift: wat moet Facebook met virtual reality?
Dennis de Vries

Gekkenhuis gisteren. Terwijl de hele tech-wereld zich verlekkerde aan HTC’s nieuwe speeltje, trok Facebook weer de knip. Ditmaal stond Oculus op het boodschappenlijstje, maker van de epische Oculus Rift virtual reality bril. Facebook wordt eigenaar van het bedrijf voor $2 miljard. Dat is wederom een flinke som geld voor een bedrijf dat nog niet eens een product in de winkel heeft liggen. Maar dat moet Zuckerberg lekker zelf weten. Waar wij vooral naar benieuwd zijn, is: Waarom? Facebook en virtual reality? Wat is dat nou weer voor rare combinatie? We gaan even op zoek.

Het originele persbericht roept meer vragen op dan het beantwoordt. Zuckerberg wordt daarin gequoot: “Oculus has the chance to create the most social platform ever, and change the way we work, play and communicate.” Dat is nu juist wat wij niet begrijpen. Met een ondoorzichtige bril op de bank zitten tot je over je nek gaat lijkt ons juist het tegenovergestelde van sociaal. Dan zou je The Matrix ook een sociaal netwerk kunnen noemen, maar uiteindelijk ligt iedereen met een slang in zijn nek in een cocon weg te teren. En voor zover wij kunnen zien is er niets aan het huidige Facebook waarin gebruikers meer ondergedompeld kunnen worden. Kijken hoe dik en ongelukkig je ex is geworden…dat kan ook prima op een normaal beeldscherm. Toch?

 

KIJKEN: Ger checkt de Oculus Rift

 

Gelukkig zijn de heren van het bedrijf Oculus VR, waaronder CEO Brendan Iribe, aardig spraakzaam. Over het ‘waarom’ hoeft van hun kant geen twijfel te bestaan. Als iemand 2 miljard voor je toko biedt, dan zeg je daar niet zomaar nee tegen. Volgens Iribe in de Wall Street Journal is Facebook de perfecte partij om VR bij het grote publiek te brengen. En de (financiële) steun zorgt er voor dat Oculus hun Rift lekker door kan blijven ontwikkelen. Bedenker van de Rift, Palmer Luckey, legt het op Reddit hetzelfde uit. “The partnership accelerates our vision, allows us to execute on some of our most creative ideas and take risks that were otherwise impossible.

Oculus onder vuur

Voor fans van de Rift is dit echter moeilijk te verteren, zo blijkt uit de vele reacties in dezelfde thread op Reddit. De Rift begon ooit als uiterst succesvol Kickstarter project, maar de originele backers, de mensen die er voor gezorgd hebben dat de Rift er überhaupt is, zien nu dus dat ‘hun’ investering voor het grote geld kiest. Facebook is ‘evil’ en de overname maakt Oculus net zo ‘evil’. De ontwikkelaar van het populaire Minecraft, Markus Persson, was al bezig met een Rift-versie van het spel, maar maakte direct na de overname bekend alles uit zijn handen te laten flikkeren. “I don’t want to work with social, I want to work with games.” Of zoals hij op Twitter zegt:

 

 

 

Voor Oculus betekent het dus veel geld voor een zekere, stabiele toekomst. Maar ook een pissige groep fans-van-het-eerste-uur. En voor Facebook? Gelukkig is het een sociaal netwerk waar ook ‘The Zuck’ gewoon gebruik van maakt. Onder zijn eigen account geeft hij iets meer tekst en uitleg. “We have a lot more to do on mobile, but at this point we feel we’re in a position where we can start focusing on what platforms will come next to enable even more useful, entertaining and personal experiences.” Veel concreter dat dit wordt het niet, helaas. Loop je binnenkort rond over je eigen boerderij in Farmville? ‘Like’ je binnenkort mensen door je duim voor hun virtuele gezicht omhoog te doen? Wat?!

Op naar de toekomst!

Feit is wel dat, terwijl wij ons met z’n allen verdringen rond een nieuwe telefoon of tablet met een íets betere camera en snellere processor, de grote techbedrijven verder vooruit kijken en investeren in de gadgets van de toekomst. Wat het ook wordt, interessant gaat het zeker zijn.

Afbeelding: Jason Foral

Reacties

  1. SEBU

    serieus Facebook waar zijn jullie mee bezig?