Negen december: tijd voor lijstjes en overzichtjes. Youtube komt vandaag met hun best bekeken video’s van het jaar. De kans is groot dat je ze al eens gezien hebt, maar zoniet: in Nederland was het dit jaar Kenny B’s feestje.
**UPDATE: Youtube heeft ook zijn jaarlijkse mash-up video van grote trends en BY-ers (Bekende Youtubers) inmiddels live gezet. Check ‘m hierboven**
De Surinaamse artiest was in 2015 heer en meester onder de Nederlandse Youtube-kijkers. Zijn zoetsappige liedje ‘Parijs’ werd dit jaar meer dan 20 miljoen keer bekeken. Daarmee prijkt de artiest bovenaan de lijst van meest bekeken video’s in Nederland, met meer views dan knallers van Wiz Khalifa en Major Lazer & DJ Snake. Die laatste twee behoren wereldwijd tot de meest bekeken muziekvideo’s.
[divider]Meest bekeken Youtube muziekvids in Nederland[/divider]
- Kenny B – Parijs
- Wiz Khalifa – See You Again ft. Charlie Puth [Official Video] Furious 7 Soundtrack
- Major Lazer & DJ Snake – Lean On (feat. MØ) (Official Music Video)
- Lil Kleine & Ronnie Flex – Drank & Drugs (prod. Jack $hirak) – #NewWave
- Adele – Hello
Ook zonder muziek is Kenny B de baas
Het aantal views voor muziekvideo’s steekt torenhoog uit boven de overige categorieën. Als Youtube de muziekvideo’s even niet meetelt, maar naar de overige categorieën kijkt dan staat Kenny B alsnog soort van bovenaan. De meest bekeken niet-muziek video in Nederland is een ‘Parijs’ parodie, waarin een kakkerige vlogger een tenenkrommend slechte Amsterdamse tongval probeert na te doen. Eenzelfde parodie in het Rotterdams staat ook in de top 10.
[divider]Meest bekeken niet-muziekvids in Nederland[/divider]
- Praat Amsterdams met me – Kenny B – Parijs (PONKERS PARODIE)
- Peppa Big – Nederlandse Compilatie
- Zandkasteel aan zee 1 uur kijkplezier
- Bumba in dromenland
- Praat Rotterdams met me – Kenny B – Parijs – parodie
Verder wordt de niet-muziek top tien in ons land gedomineerd door kindervideo’s. Goed werk, ouders van Nederland. Iedereen weet dat kinderen helemaal niet leuk zijn. Logisch om het opvoeden lekker over te laten aan Youtube. De enige niet-geregisseerde video in de top 10 is een spannende, maar verder weinig spectaculaire landing van een KLM-vliegtuig tijdens een storm.
Het risico van een eindejaars-lijstje begin december publiceren is altijd dat er in de staart nog iets geks gebeurt. Dat is nu ook goed mogelijk: Een Nederlandse parodie op de hit ‘Hello’ van Adele is inmiddels al 2,7 miljoen keer bekeken en het einde is nog lang niet in zicht. Ook gaat het bijzondere the Holy Quran Experiment viraal en heeft inmiddels 4,4 miljoen views van over de hele wereld. Die dingen dus eigenlijk nog mee voor een plaatsje in de top 10.
TV? Wat is dat?
De kijkcijfers voor de populairste video’s bewijzen maar weer dat er in 2015 simpelweg geen ouderwetse tv meer nodig is. Youtube heeft wereldwijd een miljard gebruikers en dit jaar was de gemiddelde kijksessie maar liefst 40 minuten lang. Het aantal uren dat mensen besteden aan het kijken van YouTube-video’s is met zestig procent gestegen, dit is de snelste groei in twee jaar gemeten. Het aantal mensen dat elke dag naar video’s kijkt op YouTube is het afgelopen jaar met veertig procent gestegen sinds maart 2014.
Best bekeken wereldwijd
De onbetwiste koning van Youtube is nog altijd PewDiePie. De Zweedse schreeuw-gamer heeft dik 38 miljoen abonnees. De best bekeken video wereldwijd was het afgelopen jaar van Wiz Khalifa (met een prominente rol voor de dit jaar overleden acteur Paul Walker), terwijl de beste niet-muziek video wereldwijd stiekem toch een soort muziek-video is: koters die dansen op ‘Watch me (Whip/Nae Nae).
Conclusie: muziek scoort. Vandaar nog even de schaamteloze push voor die ene dikke clubbanger die Draadbreuk heeft geproduceerd. Het jaar is nog niet voorbij, mensen. Het kan nog. En als dit niet werkt, kunnen we altijd nog kinderfilmpjes gaan maken.