Smartphone: Jongeren niet zuinig op telefoon
Er blijkt een groot verschil te zitten tussen het gebruik van een smartphone door ouderen en jongeren. Uit onderzoek blijkt dat ouderen veel zuiniger op hun smartphone zijn dan jongeren gebruikers.
Schade
Opvallend is dat ruim zestig procent van de jongeren tussen de 16 en 20 jaar wel eens schade aan zijn of haar smartphone heeft gehad. Voor ouderen geldt dat slechts een tiende van de vijftig-plussers schade aan het toestel heeft gehad. Saillant detail, jongeren laten zes keer vaker hun toestel kapot vallen dan ouderen. Er zijn verschillende schades mogelijk maar veruit de meeste schade wordt veroorzaakt door het vallen van de smartphone, waarbij het smartphonescherm vaak als eerste kapot gaat.
Mannen vaker schade
Mannen blijken iets vaker te maken te hebben met schade aan hun toestel. 38 procent van de mannen heeft wel eens schade aan de smartphone gehad, van de vrouwen is dit 36 procent. Vrouwen hebben daarentegen weer meer waterschade dan mannen, 7 procent tegen nog geen 5 procent.
Opvallend is dat mannen twee keer zo vaak op hun toestel gaan zitten en deze net wat vaker op de grond laten vallen dan vrouwen, 12,6 procent ten opzichte van 9,3 procent van de vrouwen.
Verschil iPhone en Samsung
Het scherm van de iPhone blijkt vaker verbrijzeld dan een telefoon van Samsung. 37 procent van alle iPhonebezitters heeft ooit het hele scherm laten vervangen. Bij Samsung bleek dit maar 28 procent te zijn. Een Samsung blijkt daarentegen eerder als total-loss te worden gezien dan een iPhone. Op het moment dat het toestel gerepareerd kan worden blijken de gemiddelde reparatiekosten rond de 80 euro te liggen.
Jongeren gaan voor Sim-Only
Naast het opvallende schadeverschil tussen jongeren en ouderen en het verschil in telefoonmerk, blijkt er nog een opvallend verschil te zijn bij het gebruik van de smartphone. Jongeren gebruikers sluiten vaker een abonnement zonder mobiele telefoon (Sim Only) af.
Voor gebruikers boven de 60 jaar geldt dat er nog steeds veel wordt teruggevallen op prepaidkaarten. Dit is opvallend omdat het tegenwoordig erg gemakkelijk is om een Sim Only abonnement af te sluiten. Simyo is een van de providers die erg goedkope Sim Only abonnementen aanbiedt.
-
Haha, dit is herkenbaar. Alles breekt bij mij binnen anderhalf jaar. Bij mijn ouders nooit.
-
Maar bij de jongeren betalen meestal papa en mama het toestel en voelen niet hoeveel zo veel duur geld is. Dat besef is meestal (behalve bij Ger) bij ouderen wel zo en doen automatisch wat voorzichtiger.
Reacties