Frauderen, steggelen en cheaten: het is aan de orde van de dag in de techwereld. De ene fabrikant koopt een karrenvracht positieve reviews in, de ander manipuleert complete benchmarks. Er iets aan doen lijkt lastig, maar het signaleren is een goed begin. We zetten daarom een aantal opmerkelijke zaken op een rijtje.
Een dopingschandaal noemde Dennis het een paar weken geleden. De vakbroeders van Arstechnica doken in de testresultaten van de Note 3 en ontdekten dat Samsung automatisch de turbo aanzet als benchmarks worden gedraaid. Anandtech deed er nog een schepje bovenop en concludeerde dat alle grote Android-fabrikanten dit trucje beheersen.
Wielrennen
De vergelijking met het wielrennen ligt voor de hand. Iedereen gebruikt, ze fietsen gezamenlijk de berg op en degene die als eerste boven is, krijgt de trui en drie kussen van de rondemiss. We staan het allemaal oogluikend toe, want het blijft leuk om te zien. Een principe wat ook opgaat voor benchmarks.
Vervelender wordt het echter als fabrikanten en appbouwers ook gaan rotzooien met zaken die normaliter ‘van ons’ zijn, de gebruikers. Het faken van reviews, bijvoorbeeld. Alsof, om de vergelijking met wielrennen nog maar eens te maken, mensen worden ingehuurd om buiten het zicht van de camera’s wielrenners de berg op te duwen. Omdat het heel sneaky wordt gedaan, is het moeilijk om er iets aan te doen, maar de volgende drie voorbeelden geven wel inzicht in hoe gehaaid er wordt gewerkt.
1. Sterke stijging in het aantal downloads
Hoe kan het toch dat zo’n maffe app ineens de lijst met 25 meest gedownloade programma’s binnenstormt? Gewoon, door massaal downloads te kopen. Inside Mobile Apps ontdekte vorig jaar dat downloadbots geregeld werden ingezet door iOS-developers om hun nieuwe app onder de aandacht te brengen in de App Store. Het probleem zou inmiddels redelijk de kop zijn ingedrukt, maar er zijn nog altijd sites die claimen dat ze (tegen vergoeding, uiteraard) binnen twee dagen een app in de Top 25 krijgen.
2. Neprecensies in de App/Play Store
Een andere manier om een app onder de aandacht te krijgen in de App of Play Store is door goede recensies. En ook die zijn te koop. Afgelopen week kwam Blackberry Messenger (BBM) uit voor Android en de app kreeg opvallend veel positieve beoordelingen. Zo positief en gedetailleerd, dat Phandroid dieper in de materie dook. Hun conclusie: zo’n veertig procent (!) van de 5-sterren reviews zouden kunnen zijn ingekocht. De auteur van het verhaal, zelf ook een ontwikkelaar van apps, ontvangt af en toe e-mails met aanbiedingen om zijn app te promoten. Zo blijk je voor zeventig dollar twintig keer vijf sterren te krijgen, terwijl vijftig positieve reviews voor 170 dollar van de hand gaan…
(Nog een goede blog over de neprecensies van BBM: shkspr.mobi)
3. Negatieve recensies
Jezelf omhoog schrijven is één, anderen omlaag werken is twee. Een paar dagen geleden kreeg Samsung een boete van 340 duizend dollar van Taiwan’s Fair Trade Commission voor het plaatsen van nepreviews op Taiwanese internetfora. De fabrikant zou volgens de commissie “a large number of hired writers and designated employees” hebben ingezet om niet alleen lovend over Samsung te schrijven, maar ook de concurrentie in een kwaad daglicht te stellen. HTC zou het grootste slachtoffer zijn geweest van deze lastercampagne.
Pak de grootste fraudeur
Het is opvallend hoe mild er werd gereageerd in de media op dit nieuws. En de boete van 340 duizend euro is daarnaast allesbehalve afschrikwekkend voor zo’n grote fabrikant. Eind september kregen negentien bedrijven in de staat New York ook een boete voor het plaatsen van nepreviews. In totaal moesten ze 350 duizend dollar aftikken, wat gedeeld door negentien een lachertje is. Natuurlijk is het de vraag of een grote boete écht helpt, maar wellicht is een extreem geldbedrag wel nodig om de discussie in de media op gang te brengen. Bij het wielrennen heeft het slachtofferen van de grootste fraudeur in ieder geval wel voor een ommekeer gezorgd.
ik dacht dat ik op online reviews kon vertrouwen. (niet dus). jammer dit
Treurig inderdaad. Maar meestal kom je met gezond verstand een heel eind. Een app die 100 keer is gedownload en 100 keer 5 sterren heeft gekregen? Verdacht! Ook zijn die download-bots en ingekochte reviews een korte termijn oplossing. Zulke apps worden een week later genadeloos uit de top 25 geknikkerd en krijgen matige reviews van échte gebruikers. Als je er even in duikt, haal je ze er vast uit.